شماره خبر : 31477
منتشر شده در مورخ : ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ساعت : 12:42
احداث ۹ کتابخانه عمومی خوزستان در دست اجراست/ رشد ۱۹ درصدی عضویت

احداث ۹ کتابخانه عمومی خوزستان در دست اجراست/ رشد ۱۹ درصدی عضویت

 

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: احداث ۹ کتابخانه عمومی در استان با هدف تقویت و توسعه زیر ساخت‌های فرهنگی و کتابخانه‌ای با پیشرفت‌های فیزیکی متفاوت در حال اجرا است.

عباس حسین زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به دریافت اعتبارات تملک در سال گذشته بیان کرد: تلاش بر این است که سه طرح احداث کتابخانه‌های شهر حر در شهرستان شوش، شهر شرافت در شوشتر و کتابخانه روستای موران شهرستان کارون تا هفته کتاب و کتابخوانی در سال جاری تکمیل، تجهیز و به بهره برداری برسد.

وی افزود: با افتتاح این طرح‌ها در دیگر شهرهای اهواز، دزفول، اندیمشک و مسجد سلیمان ۲ درصد به سرانه فضای کتابخانه‌ای اضافه می‌شود.

حسین زاده با اشاره به آغاز باز طراحی و بهسازی کتابخانه مرکزی در سال گذشته اظهار کرد: بخش کودک و نوجوان با حدود سه هزار نفر عضو از ۸۰ به ۲۵۰ متر مربع توسعه پیدا کرد؛ این طرح نیز با اعتبار بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال تا سه ماه آینده به عنوان مجهزترین بخش کودک و نوجوان در خوزستان به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان ادامه داد: طبقه همکف کتابخانه نیز در فاز اول این طرح بهسازی شد، همچنین مرحله دوم کتابخانه مرکزی به ارزش ۴۰ میلیارد ریال از اعتبارات تملک استان برای بهسازی سالن‌های مطالعه و تجهیزات کتابخانه‌ای دربخش‌های مختلف مرجع، ناشنوایان، سالن مطالعه در دستور کار قرار می‌گیرد.

۶ هزار نفر در جشنواره ملی کتابخوانی دفاع مقدس شرکت کردند

حسین زاده با بیان این که در سال گذشته نهاد کتابخانه‌ها خود را ملزم به خلق رویدادهای فرهنگی کرده گفت: اولین دوره جشنواره ملی کتابخوانی دفاع مقدس با عنوان در" پناه نخل ها" با میزبانی استان خوزستان به عنوان پایتخت دفاع مقدس با محوریت زندگی نامه سردار شهید علی هاشمی و معرفی دیگر شخصیت‌های دفاع مقدس خوزستان در رشته‌های متنوعی از جمله نقاشی، داستان کوتاه، دلنوشته، متن ادبی و شعر سرایی برگزار شد که حدود ۶ هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند.

وی اظهار کرد: بزرگترین رویداد فرهنگی کتابخوانی کشور جشنواره کتابخوانی رضوی است که سال گذشته دوازدهمین دوره آن با تمرکز بر منابع مرتبط با سیره حضرت امام رضا (ع) و در بخش ویژه با محوریت امام حسن عسکری در رده‌های سنی کودک و نوجوان و بزرگسال و با مشارکت ۴۱ هزار نفر در رشته‌های مختلف به صورت فردی و خانوادگی اجرا شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان با بیان اینکه ۶۶ انجمن کتابخانه‌های عمومی اعم از شهرستانی و استانی در خوزستان وجود دارد گفت: این انجمن‌ها فعالیت کتابخانه‌ها و طرح‌های ترویجی کتابخوانی را مورد بررسی قرار می‌دهند و برای اجرای رویدادهای فرهنگی در حوزه کتاب با دیگر دستگاه‌ها همکاری می‌کنند.

حسین زاده با بیان این که ۶۶ انجمن کتابخانه‌های عمومی اعم از شهرستانی و استانی در خوزستان وجود دارد توضیح داد: این انجمن‌ها فعالیت کتابخانه ها و طرح‌های ترویجی کتابخوانی را مورد بررسی قرار می‌دهند و برای اجرای رویدادهای فرهنگی در حوزه کتاب با دیگر دستگاه‌ها همکاری دارند.

وی تاکید کرد: نوع استفاده از ظرفیت انجمن کتابخانه ها و اهتمام مسئولان به برگزاری این جلسات در رفع مشکلات، بستگی به هم افزایی اشخاص و مسئولان مربوطه دارد.

دریافت مجوز جذب ۱۰ نفر در کتابخانه‌های عمومی خوزستان

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به دریافت مجوز جذب ۱۰ نفر در سال گذشته با هدف تعطیل نشدن کتابخانه‌های عمومی گفت: تعدادی از کتابخانه‌های ما به دلایل بازنشستگی برخی همکاران یا استعفا در مدت محدودی تعطیل شدند که نمونه آن تعطیلی سه کتابخانه در شهرستان گتوند بوده است که یک کتابخانه با مورد مرخصی زایمان کتابدار و ۲ کتابخانه به دلیل مشکلات ساختمانی تعطیل شدند.

وی اظهار کرد: جذب و به کارگیری نیروی انسانی جدید نشان دهنده اهتمام نهاد کتابخانه‌ها برای ارایه خدمات به مخاطبین خود تحت هر شرایطی است که ممکن است برای کتابخانه‌ها پیش آمده باشد.

حسین زاده در بخش دیگری از گفت‌ و گو با اشاره به تدوین برنامه راهبردی کتابخانه های عمومی خوزستان در سال گذشته گفت: تصویب برنامه به عنوان خط سیر و هدف ما برای تحول در حوزه کتابخانه‌ها اعم از زیرساخت و محتوا مدنظر قرار گرفت که ۳۳ شاخص شناسایی شد.

رشد ۱۹ درصدی عضویت در کتابخانه‌های عمومی خوزستان

وی بیان کرد: یکی از شاخص‌های مهم در برنامه راهبردی عضویت در کتابخانه‌های عمومی است که سال گذشته ۱۱۵ هزار و ۵۷۸ نفر به عضویت کتابخانه‌ها درآمدند؛ این در حالی است که این رقم در سال قبل از آن ۹۶هزار و۸۹۱ نفر بوده است و از این جهت ۱۹درصد رشد داشته‌ایم.

حسین‌زاده با بیان این که در سال گذشته یک میلیون و ۱۷۱ هزار و ۶۰ نسخه امانت کتاب غیردرسی در کتابخانه‌ها ثبت شده، افزود: در این مورد نیز رشد ۴۲درصدی نسبت به مدت مشابه گزارش شده و ۹۳ درصد این شاخص نیز محقق شد.

وی توضیح داد: در حوزه جذب اعتبارات از خیرین، وجوه نقدی و تجهیزات کتابخانه‌ای و رفاهی ملاک قرار گرفت و با هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد ریالی، این رقم به ۴۸ میلیارد ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۹ درصد رشد داشته است.

رشد ۳۶ درصدی در شاخص جذب نیم درصد شهرداری

مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان بیان کرد: چالشی که در شاخص جذب نیم درصد درآمد شهرداری‌ها مطرح است، این است که شهرداری‌ها از ارائه گزارش تفریغ بودجه امتناع می‌کنند و وقتی تفریغ بودجه‌ای نباشد یعنی ماده ۱۷ آیین‌نامه قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی اجرا نمی‌شود.

وی اضافه کرد: وقتی جذب نیم درصد اتفاق نمی افتد اقداماتی که باید در توسعه فیزیکی و فرهنگی کتابخانه‌ها صورت بگیرد به کندی انجام خواهد شد.

حسین زاده اظهار کرد: در سال گذشته نزدیک به ۲۳ میلیارد ریال از اعتبارات درآمدی جذب نیم درصدی شهرداری‌ها صرف سرویس و تعمیر سیستم‌های سرمایشی کتابخانه‌های عمومی خوزستان شده در این در حالی است که در دیگر استان‌ها این هزینه‌ها در برنامه‌های توسعه کتابخانه‌ای صرف می‌شود.

وی ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان ۷۵ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ از محل نیم درصد درآمد شهرداری‌ها جذب داشته و در سال ۱۴۰۲، این رقم ۱۰۲ میلیارد ریال بوده که از این نظر رشد ۳۶ درصدی ثبت شده است.

پایش و نظارت لازمه موفقیت در مسیر راهبردی یک سازمان است

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان توضیح داد: نوع نگاه مسئولان به نهاد کتابخانه‌ها با ورود برنامه راهبردی خیلی متفاوت تر از سالهای گذشته بود؛ از این رو در رویکرد ۱۴۰۳ در بعضی از شاخص‌ها بازنگری صورت می‌گیرد و دراین راستا پایش و نظارت لازمه موفقیت در مسیر راهبردی یک سازمان می تواند باشد.

وی با اشاره به اشتغال ۴۴۵ نفر نیروی انسانی در کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: کتابخانه مرکزی اهواز از ساعت هفت و نیم صبح تا ۱۱ شب به ارایه خدمات کتابخانه ای می پردازد و همچنین روزهای تعطیل تا ساعت ۱۹ خدمات به علاقمندان کتاب ارایه می‌شود.

حسین‌زاده بیان کرد: موضوع ارتباط و بهره‌مندی از پشتوانه علمی دانشگاه در موقعیت‌های مختلف در همایش‌ها و برگزاری کارگاه‌ها از اولویت‌های ما در کتابخانه‌ها بوده که از این نظر نیز درآخرین نشست هم‌اندیشی با اساتید دانشگاه‌ها و با حضور مسئولان استان در حوزه اقتصاد به بررسی نقش کتابخانه‌های عمومی در تحقق شعار سال پرداخته شد.

 

 

برچسب ها : نهاد كتابخانه های عمومی کشور احداث خوزستان کتاب اهواز سرانه مطالعه