شماره خبر : 31679
منتشر شده در مورخ : ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
ساعت : 13:52
معلمین؛ آینده سازان اصلی کشور!

معلمین؛ آینده سازان اصلی کشور!

                                                           
۱۲ اردیبهشت روز معلم و روز بزرگداشت معلّم بزرگ انقلاب اسلامی ایران، شهید مرتضی مطهری است. انتخاب روزی بنام روز معلّم، در حقیقت از سال ۱۳۴۰ و زمانی صورت گرفت که در پی تحصّن معلّمین تهران در میدان بهارستان، با هدف افزایش حقوق، یکی از معلّمین بنام ابوالحس خانعلی با گلوله سرگرد ناصر شهرستانی، رئیس کلانتری محل از پای در آمد و پس از چندی، معلّمان این روز، یعنی ۱۲ اردیبهشت را، به عنوان روز معّلم انتخاب کردند و قرار گذاشتند که در این روز، مراکز آموزشی تعطیل شده و از مقام معلّم تجلیل به عمل آید، امّا از همان ابتدا معلوم بود که در رژیمی که خود عامل جنایت ۱۲ اردیبهشت است این کار مطابق میل معلّمان پیش نخواهد رفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شهادت شهید مطهری، در شامگاه ۱۱ اردیبهشت ۵۸، مقرّر شد مراسم بزرگداشت شهید مطهّری در ۱۲ اردیبهشت، یعنی روز معلّم برگزار شود تا این روز بزرگ با تبرّکِ انتساب به آن عالم ربّانی احیاء گشته و در خور شأن معلّم اعتبار یابد. به این ترتیب روز معلّم با نام آن شهید بزرگوار گره خورد و از ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت نیز هفته معّلم نامگذاری شد تا از زحمات و فداکاریهای معلّمان تجلیل بعمل آمده و در رفع دغدغه های معیشتی و معنویشان اقدامات لازم صورت گیرد.
وجه امتیاز جوامع دوراندیش و عاقبت‌نگر از دیگر جوامع، در تشخیص و تعیین صحیح اولویتها و بهره‌گیری بهینه از منابع و ظرفیتهاست. چنین جوامعی به اهمیّت مربیّان نسلهای آینده و تاثیر آنها در سرنوشت حال و آینده خود پی می برند و با اولویت بخشیدن به مسائل معیشتی و رعایت جایگاه شایسته آنان، زمینه را برای کسب رضایت و آسودگی خاطر معلمین و در نتیجه توفیقات درخشان جامعه در تربیت نسلهائی کارآمد و پیشرفت روزافزون آن فراهم می کنند.
معلّمین به عنوان کسانی که بر روی پیچیده ترین و ارزشمندترین مواد اوّلیه یعنی انسان کار می کنند سازندگان اصلی آینده کشورند، و باید شأن و جایگاهشان، اهمیت کارشان و تاثیری که در سرنوشت کشور دارند مورد توجّه جدّی قرار گیرد و بر همان اساس در فراهم کردن شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، رفع دغدغه های معنوی و معیشتی و رعایت جایگاه ممتاز اجتماعی آنها کوشش شود. تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرانی که جایگاه اجتماعی و ارزش مادی مشاغل گوناگون را تعیین می کنند، اگر واقع‌بین باشند، حتی با معیارهای مادی و اقتصادی نیز باید ضرورت توجّه ویژه به معلّمین را دریابند و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نکنند.
توجّه ویژه به مسائل معلّمین و رعایت جدّی و همه جانبه حقوق آنان، چرخه مبارک رفاه مادی و معنوی معلّمین و افزایش کیفیّت آموزش و پرورش را فعّال خواهد کرد و دست پروردگان این معلّمین، سردمدار خلق پیشرفت پایدار مادی و معنوی جامعه خواهند شد و این مسأله بویژه در گام دوم انقلاب برای ساختن تمدّن نوین اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که با محوریت جوانان در گام دوم انقلاب، در حقیقت مسئولیت اصلی در این گام بر عهدهِ معلمین خواهد بود که با تربیت نسلهائی مسئولیت پذیر، انقلابی و عالِم موجب تسریع در رسیدن به این تمدّنخواهند شد.
با گرامیداشت بزرگ معلّم انقلاب، شهید مطهری رحمت ... علیه، روز معلّم را به آینده سازان اصلی ایران اسلامی تبریک گفته و رفع کامل دغدغه های معلمین را از مسئولین ذیربط انتظار داریم.
موسوی زاده
 

 

برچسب ها : معلم روز معلم شهید مرتضی مطهری