شماره خبر : 31653
منتشر شده در مورخ : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
ساعت : 22:41
روز مجاهدان عرصه تولید و سازندگی!

روز مجاهدان عرصه تولید و سازندگی!

                                        
11 اردیبهشت برابر با اول ماه مه میلادی، براساس اجماعی جهانی، روز کارگر نام گرفته است و فلسفه این نامگذاری به حادثه جنایتباری  مرتبط است که در 11 اردیبهشت سال 1265 شمسی برابر با اوّل ماه مه سال 1886 میلادی در شهر شیکاگوی امریکا رخ داد. در این حادثه، پلیس امریکا با حمله به تجمّع اعتراضی کارگران این شهر، عده زیادی از آنان را به خاک و خون کشید و سران این جنبش را در دادگاههای فرمایشی به اعدام محکوم کرد. امّا از آنجا که برگزاری سالگردهای این حادثه توسط کارگران می توانست به تهدیدی برای نظام سرمایه داری تبدیل شود، با ترفند تبدیل این روز به نام روز کارگر و به دست گرفتن جریان برگزاری سالگردها توسط سندیکاهای کارگری وابسته به حکومت های سرمایه داری این تهدید را برطرف کردند.  در کشور ما نیز ‌اگر چه جهت هماهنگی با حرکت های جهانی، اوّل ماه مه یعنی ۱۱ اردیبهشت به عنوان روز کارگر مورد پذیرش قرار گرفته، ‌اما به تناسب ماهیت نظام و احترامی که دین مبین اسلام برای کار و کارگر قائل است، تلاش شده تا بزرگداشتی که از کارگر صورت می گیرد با دلسوزی های فریبکارانه نظام سرمایه داری متفاوت باشد. که چنین نیز هست.
قشر کارگر به شکل امروزی یعنی به‌صورت گروه‌ههای پرشمار در واحدهای تولیدی و یا خدماتی، از پدیده‌هائی است که پس از انقلاب صنعتی در غرب، بوجود آمد. کارفرمایان غربی به دلیل حاکمیت ارزشهای مادی‌گرایانه، برای تامین حداکثر سود، بزرگترین ستم‌ها را بر کارگران روا می داشتند و تمامی اعتراضات آنها را با وحشیانه‌ترین شکل سرکوب می کردند. در کشور ما نیز تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، استثمار کارگران توسط بسیاری از کارفرمایان رواج داشت و قوانین و مقرّرات نیز معمولاً به نفع کارفرما و به زیان کارگر تدوین می شد، لذا پس از پیروزی انقلاب تلاش شد که در تمامی قوانین و مقررات مربوطه حفظ حقوق کارگران از اولویت برخوردار باشد، اما به دلیل برخورد احساسی با موضوع و کم دقّتی در نحوه تنظیم رابطه کارگر و کارفرما و مقتضیات آن، قوانین و مقررات به نحوی تنظیم شد که رابطه کارگر و کارفرما عملا جهتی غیر دوستانه به خود گرفت، به طوری که در سازمان های کارگری فضای صمیمانهِ لازم برای بالابردن بهره وری و اثر بخشی، کمتر مشاهده می شود که لازم است در محیطی صمیمانه و دلسوزانه، قوانین و مقررات کار و کارگری بازنگری شده و بر اساس مصالح کشور و منافع دراز مدت کارگران و کارفرمایان بازنویسی شوند. ‌علاوه بر آن، مسائل دیگری که بارها به آن اشاره شده همچون تأمین امنیت شغلی کارگران، مهارت آموزی به کارجویان که عامل مهمی در کاریابی و تثبیت شغلی است نیز در این ارتباط باید مورد توجّه قرار گیرد. نکته دیگر ضرورت ساماندهی حقوق و دستمزد و تأمین معیشت کارگران است که نقش تاثیرگذاری در رشد اقتصاد، افزایش بهره‌وری و راندمان تولید دارد، این کار باید با افزایش سهم دستمزد در هزینه‌ی تولید صورت گیرد، زیرا در حالیکه سهم دستمزد در قیمت تمام شده محصولات در برخی کشورها تا 60 درصد می رسد، در کشور ما این سهم بیش از 7 تا 10 درصد نیست و همین امر عوارض بیشماری همچون نابسامانی معیشتی در خانواده ها، فرسودگی کارگران بر اثر کار زیاد و مانند آن را موجب می شود.
روز کارگر را به مجاهدان عرصه کار و تلاش و تولید مبارکباد گفته و توفیقاتشان را در ساختن ایرانی آباد و سربلند از پروردگار مهربان خواستاریم.
موسوی زاده

 

برچسب ها : تولید و سازندگی روز کارگر کارگر