شماره خبر : 31681
منتشر شده در مورخ : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ساعت : 12:36
آئین تکریم و نکوداشت آیت الله موسوی جزایری در اهواز برگزار شد

آئین تکریم و نکوداشت آیت الله موسوی جزایری در اهواز برگزار شد



مراسم بزرگداشت بیش از نیم قرن مجاهدت‌های فقیه بزرگوار آیت الله موسوی جزایری در اهواز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار نور خوزستان، این مراسم با حضور جمعی از مسئولین، روحانیون، خانواده شهدا، عشایر و قشر‌های مختلف مردم، روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات امام خامنه‌ای مجتمع فرهنگی فجر اهواز برگزار شد.
در این آیین جمعی از مسئولین استانی و کشوری، علما و سرداران سپاه خوزستان پیرامون  مجاهدت ها، ایثارگری ها و خدمات شایسته آیت الله موسوی جزایری در پنج دهه گذشته سخنانی را بیان کردند.
حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسن زاده، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: نقش این عالم فرهیخته از قبل پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون قابل وصف نیست و همگان با خدمات ارزنده ایشان آشنا هستند.
وی افزود: در چندین دهه گذشته فقهای بزرگ و دین شناسان برجسته ای داشتیم که در ارتباط با منابع دینی، قرآن و سنت بسیار تلاش کردند، اما در تطبیق این ارتباط با زمان همیشه موفق نبودند. اما آیت الله موسوی جزایری همواره در این زمینه موفق بود.
حسن زاده در ادامه سخنانش اظهار کرد: در دوران پیش از انقلاب و پس از انقلاب جذب جوانان و نوجوانان به مسجد بسیار دشوار بود، اما آیت الله موسوی جزایری این امر مهم و دشوار را محقق کرد و در سال ۵۷ مسجد جزایری در اهواز به کانون اصلی جوانان و نوجوانان تبدیل کرد.
وی در ادامه گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش ایشان برای تقویت حوزه علمیه آغاز شد و نقش برجسته ای در محوریت حوزه های علمیه داشت. تاسیس مدرسه الامام نیز از دیگر اقدامات بزرگ و تاثیرگذار آیت الله جزایری بود.
حسن زاده در ادامه افزود: در آن دوران هنوز بحث تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نبود که آیت الله جزایری بحث تشکیل کانون خانواده را مطرح کردند و سالهای بعد به تقویت مسایل دینی در دانشگاه، تاسیس شبکه الاهواز، راه اندازی دانشگاه امیرالمومنین(ع) و بسیاری از اقدامات اجتماعی و فرهنگی دیگر پرداختند.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری شخصیت علمی آیت الله جزایری را بی نظیر عنوان کرد و گفت: نقش آیت الله موسوی جزایری در مجلس خبرگان رهبری در دوران ابتدایی انقلاب موثر و برجسته بود و در مورد اینکه رهبری را نمی توان به صورت شورایی مطرح کرد اظهار نظر داشت.
حسن زاده در ادامه گفت: وی در سالهای متعدد به دور از جناح های سیاسی فعالیت های علمی، فرهنگی و سیاسی خود را برای خدمت به مردم ادامه داد.
بنابر گزارش خبرنگار نور خوزستان، فرمانده قرارگاه کربلا در جنوب، پیرامون نقش آیت الله موسوی جزایری در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ایشان پیش از انقلاب، اعلامیه های امام(ره) را به صورت گسترده توزیع می کردند و در حادثه خونین جمعه سیاه نیز حضور داشتند.
سرتیپ پاسدار احمد خادم سیدالشهدا اظهار کرد: آیت الله جزایری نخستین فرمانده لشکر ۹۲ زرهی خوزستان بود و به پیشنهاد ایشان فرماندهی به شخص دیگری واگذار شد و این عالم فرهیخته در فضای فرهنگی و معنوی خدمت خود را آغاز کرد.
وی در ادامه گفت: آیت الله موسوی جزایری در خط مقدم جبهه نیز حضوری فعال داشت و همواره با سخنان ارزشمند خود رزمندگان را دلگرم کردند.
دبیر کنگره نکوداشت آیت الله موسوی جزایری در این آیین گفت: تقدیر از بزرگان، تقدیر از خالق هستی است، چرا که بزرگان ما در راستای تعالی، رشد و معنویت جامعه کوشش کردند.
حجت الاسلام اسکندری در ادامه گفت: امروز باید در راستای سیره عملی و علمی این علمای بزرگ الگو سازی کنیم.
وی همچنین اظهار کرد: آیت الله موسوی جزایری در عرصه علمی درس خارج فقه خواندند و حدود ۱۴ جلد از کتب ایشان در حال آماده سازی است.
اسکندری با اشاره به نقش برحسته آیت الله موسوی جزایری در مسایل اخلاقی و تربیتی، آشنایی با سیره عملی و علمی ایشان را یک ضرورت دانست و گفت: ایشان از قبل انقلاب فعالیت های تبلیغی فراوانی داشتند و چندین هزار طلبه از مکتب ایشان علم آموختند.
وی در ادامه اظهار کرد: این عالم فرهیخته در زمینه خدمات اجتماعی و فرهنگی و تبلیغات رسانه ای نقش برجسته ای داشتند که در همین راستا قرار است با کار علمی و قوی آثار ایشان در مجموعه ای جمع آوری شده و در قالب تاریخ شفاهی خوزستان به چاپ برسد.
دبیر کنگره نکوداشت آیت الله موسوی جزایری یاداور شد: به زودی دو کنگره بزرگ در استان قم و کشور عراق برگزار می شود و ضمن ارج نهادن به جایگاه با ارزش ایشان در عرصه های مختلف، آثار ارزشمند آیت الله موسوی جزایری به جهانیان معرفی خواهد شد.
به گزارش خبرنگار نور خوزستان، عضو شورای هماهنگی ارتباطات ریاست جمهوری با حوزه، آیت الله موسوی جزایری یکی را از نقش آفرینان برجسته تحولات اجتماعی کشور‌ عنوان کرد و گفت:
بزرگترین تحولات اجتماعی در جهان را اندیشمندان  شکل می دهند که آیت الله موسوی جزایری یکی از نقش آفرینان برجسته کشور است.
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی، ضمن قدردانی از نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز برای برگزاری این آیین اظهار کرد: فرهنگ بشری مدیون چهره ها و شخصیت های فداکاری است که با تلاش فراوان عمر گرانبهای خود را جهت تعالی انسان و انسانیت صرف کردند و بی شک تمامی تحولات اجتماعی به وسیله انسان های بزرگ به وجود می آیند.
تقوی تصریح کرد: هر انسانی که علم‌دار غافله دانش و بینش می شود، ظرفیت بالایی را از خود نشان می دهد.
وی در ادامه بیان کرد: انسان های اثرگذار جامعه و پایه گذار حرکت های عظیم، ابتدا خود متحول شده اند و باید قدر این انسان های فرهیخته را دانست.
تقوی معرفی روحیه جهادی و شجاعت آیت الله موسوی جزایری را میراث ارزشمندی دانست که باید به آیندگان منتقل شود.
در ادامه آیین، نماینده ولی فقیه در خوزستان ضمن قدردانی از آیت الله موسوی جزایری برای سالها مجاهدت و خدمات ارزشمند، از مسئولین استان و برگزار کنندگان آیین تشکر کرد و گفت: زبان از تقدیر عالم برجسته ای که بیش از نیم قرن منشأ خیرات و برکات برای این نظام اسلامی بوده، قاصر است.
حجت الاسلام و المسلمین محمد نبی موسوی فرد اظهار کرد: این عالم فرهیخته علاوه بر مجاهدت های فراوان در دوران انقلاب و دفاع مقدس، در کربلا و نجف اشرف نیز خدمات ارزنده فرهنگی و علمی را در کارنامه درخشان خود دارند. 
در ادامه آیین، حجت ‌الاسلام والمسلمین حسین رفیعی نماینده مدیر حوزه های علمیه کشور نیز پیام قدردانی آیت الله اعرافی را برای حاضران قرائت کرد.
در این پیام ضمن قدردانی از مجاهدت های علمی و عملی آیت الله موسوی جزایری پیرامون شخصیت ایشان آمده است: وی از تربیت یافتگان حوزه های علمیه و از  عالمان و مجاهدانی است که در سنگرهای مختلف با همتی والا، تلاشی مستمر و کوششی بی شائبه، تعهد و دینداری را آمیزه جان خود ساخته و از هیچ تلاشی برای پیشبرد اهداف متعالی فرو گذار نکرده است.
به گزارش خبرنگار خوزستان، در پایان آئین،
آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران برگزاری آیین، همچنین اقوام شریف خوزستان، و تمامی حضار در مراسم تشکر کرد و گفت: این نکوداشت ها باید تداوم داشته باشد، زیرا در قرآن کریم آمده است و نباید در فراز و نشیب های روزگار به فراموشی سپرده شوند.

برچسب ها : آیت الله موسوی جزایری اهواز خوزستان