شماره خبر : 49193
منتشر شده در مورخ : یکشنبه 5 مرداد 1404
ساعت : 12:38
پس از گذشت حدود ۲۰ سال از کلنگ‌زنی؛ کار در پروژه خاک‌خورده متروی اهواز دوباره آغاز شد

پس از گذشت حدود ۲۰ سال از کلنگ‌زنی؛ کار در پروژه خاک‌خورده متروی اهواز دوباره آغاز شد

پروژه متروی اهواز پس از گذشت حدود دو دهه از کلنگ‌زنی و چندین سال توقف فعالیت به دلیل مسائل حقوقی بین شهرداری و پیمانکار، اکنون دوباره آغاز به کار کرده است.
قرارداد متروی اهواز از سال ۸۵ بین شرکت «کیسون» به عنوان اجرا کننده و شرکت «نورینکو» چین به عنوان تامین کننده تجهیزات با شهرداری کلانشهر اهواز منعقد شد. این طرح به طول ۲۳ کیلومتر از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز آغاز می‌شود و تا بیمارستان بقایی امتداد می‌یابد و قرار است ۲۴ ایستگاه در طول مسیر ایجاد می‌شود. از آغاز تا امروز، این پروژه حدود ۲۸ درصد پیشرفت دارد.
این طرح به دلیل مشکلات مالی و اختلاف‌های بین کارفرما و پیمانکار، از حدود سال ۹۶ کاملا تعطیل شد و سرانجام در سال ۹۹ شهرداری، پیمانکار را خلع ید کرد، اما پیمانکار حکم را نپذیرفت و کار به طرح دعوی در محاکم قضایی کشیده شد تا اینکه خرداد ۱۴۰۲، رای بدوی دادگاه مبنی بر خلع ید پیمانکار تایید شد.
به گزارش ایسنا، پس از خلع ید پیمانکار، شهرداری اهواز قرارداد جدیدی با قرارگاه خاتم برای انجام ادامه پروژه قطار شهری اهواز منعقد و در روزهای اخیر دوباره عملیات اجرایی آغاز شده است. 
هر چند مردم اهواز به دلیل این بازه ۱۹ ساله و افتتاح نشدن حتی یک ایستگاه، این پروژه را متروی خیالی می‌دانند اما حالا خبر فعالیت مجدد در آن به گوش می‌رسد. 
سیاوش محمودی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به توقف کار در پروژه متروی اهواز از سال ۹۶، اظهار کرد: در این دوره با تلاش‌های مدیریت شهری، قرارداد اولیه در قالب کارهای زودهنگام با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد شد و مراحل نهایی انعقاد قرارداد اصلی در حال انجام است و به زودی در شورای شهر اهواز تصویب می‌شود.
وی افزود: از حدود یک ماه پیش، عملیات اجرایی پروژه قطار شهری آغاز شده است و کار در فاز یک و دو به طول ۱۱.۵ کیلومتر از فرودگاه تا میدان دانشگاه چمران، در حال انجام است و تقریبا در هر کیلومتر یک ایستگاه ساخته می‌شود. 
محمودی با اشاره بهره‌برداری اولیه از این بخش با چهار تا شش ایستگاه بیان کرد: حفاری در ورودی ایستگاه چهارشیر، خاک‌برداری و بتن‌ریزی در ایستگاه میدان دانشگاه چمران و کار در ساختمان مرکزی  و دو ایستگاه دیگر در حال انجام است. 
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز گفت: ۳۵۰ میلیارد تومان برای انجام کارهای زودهنگام در حساب داریم و ۸۵۰ میلیارد تومان نیز اوراق مشارکت برای امسال موجود است. همچنین املاکی برای تهاتر با پیمانکار در نظر گرفته شده است. 
وی گفت: در فاز یک و دو، دو تونل داریم که یکی از تونل‌ها تا مسجد آذربایجانی‌ها و تونل دیگر تا ابتدای خیابان سلمان فارسی رسیده است اما هنوز از زیر رودخانه عبور نکرده است. ۳.۵ کیلومتر باقی مانده اجرای تونل هم باید انجام شود. 
وی افزود: در مجموع این خط حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برنامه‌ریزی شده است این کار در ۳۶ ماه تکمیل شود البته هنوز این مدت زمان، نهایی نشده است. 

 
 
 
 

 

برچسب ها : استانی-اجتماعی اخبار اجتماعی - خوزستان قطار شهری اهواز متروی اهواز