شماره خبر : 8843
منتشر شده در مورخ : ۲۸ دی ۱۴۰۰
ساعت : 18:52
آلودگی هوا، عامل تهدید حیات!

آلودگی هوا، عامل تهدید حیات!

بحران آلودگی هوا که امروز حیات بشر را در سراسر جهان به مخاطره انداخته و در صورت ادامه می تواند زندگی در کره زمین را ناممکن می‌سازد، اکنون به دغدغه تمام کشورهای جهان تبدیل شده بطوریکه هریک از کشورها بصورت جداگانه و یا با امضای توافقنامههای چندجانبه و جهانی می کوشند تا از عوامل آلوده کننده بکاهند. 
در کشورما نیز، بویژه پس از اوجگیری آلودگی هوا در تهران و شش کلانشهر کشور در سال 74، مسئولین ذیربط برآن شدند تا بمنظور نشان دادن اهمیت موضوع و ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف روزی را بنام روز ملّی هوای پاک و هفته منتهی به این روز را به نام هفته هوای پاک نامگذاری کنند و لذا از آن سال روز 29 دی ماه به عنوان روز ملّی هوای پاک نامگذاری شد.   ‌
ریشه بحران آلودگی هوا را باید در تمدّن جدید جستجو کرد، تمّدنی که نه بر مبنای مصالح همه جانبه جامعه جهانی، بلکه عمدتاً در جهت تامین هرچه بیشتر منافع گروهی سرمایه دار حریص و طمّاع شکل گرفته و در کنار رفاه ظاهری و گول زننده ای که ایجاد کرده، عوارض خسارت بار و صدمات جبران ناپذیری را نیز موجب شده است که یکی از آسیبهای ظاهراً درمان ناپذیر آن، آلودگی هوا است، آسیبی که نه تنها شهرها و کشورهای صنعتی عامل آلودگی را بکام خود فرو می برد، بلکه آثارسوء آن بتدریج سایر نقاط جهان را نیز در بر گرفته است. سالیانه میلیون ها انسان بر اثر آلودگی هوا در جهان می میرند که در این میان کشور ما سهمی بیش از میانگین جهانی دارد و با اینهمه و باوجود قوانین متعدّد درجهت کاهش آلودگی هوا، سلامت هوا روز بروز با تهدید بیشتری روبرو می شود و ضمن گلایه های فراوان عموم مردم از آلودگی روزافزون هوا در بسیاری از شهرها، بسیاری از کارشناسان وجود این شرایط بحرانی را در کشور ناشی از ترک فعل مدیران در اجرای قوانین و بی‌اعتنائی آنان به جلب مشارکت مردم برای جلوگیری از آلودگی هوا می‌دانند.  
‌‌بررسیهای انجام شده نشان می دهد که در ایران بخش حمل و نقل بدلیل وفور خودروهای فاقد کیفیت، فرسوده و یا معیوب، عامل بیش از 80 در صد آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرها بوده و سهم خودروهای شخصی بدلیل غیراستاندارد بودن سوخت و فرسودگی وسائل نقلیه، بیش از 60 درصد است و به همین علت در کلانشهرهائی که تراکم جمعیت و خودرو در آن بالاست در تمام طول سال روز هوای پاک بسیار اندک شمارند.  ‌
از آنجا که علل و عوامل تولید آلاینده های هوا عمدتاً منشا انسانی دارند و اقدامات عملی هرکس می تواند در جهت کاهش تولید آلاینده ها و یا مقابله با آلودگی هوا نقش داشته باشد لذا از تمامی افراد جامعه و دست اندرکاران تولیدات صنعتی به ویژه از صنعت خودروسازی، انتظار می رود که تمام تلاش خود را در جلوگیری از گسترش فاجعه آلودگی هوا که می تواند حیات موجودات زنده و زندگی برروی کره زمین را به مخاطره اندازد، بکارگیرند. ان شاء ا... .
موسوی زاده
1400/10/28

برچسب ها : آلودگی هوا تهدید حیات صنعت خودروسازی