شماره خبر : 8834
منتشر شده در مورخ : ۲۷ دی ۱۴۰۰
ساعت : 18:21
راوی گفت: نمایندگان استان در بهره برداری از سفر هیئت پارلمانی به خوزستان، فرصت سوزی نکنند

راوی گفت: نمایندگان استان در بهره برداری از سفر هیئت پارلمانی به خوزستان، فرصت سوزی نکنند


رئیس و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس سفر سه روزه ای به استان خوزستان داشتند و در پایان مصوبات و تصمیماتی در حوزه های مختلف، از جمله رفع محرومیت از مناطق حاشیه نشین و محروم کلانشهر اهواز و اصلاح ساختاری برخی قوانین در حوزه های کارگری و اجتماعی، به منظور طرح در مجلس تهیه و تدوین شد که باید دید تا چه حد این تصمیمات در عمل اجرایی خواهند شد، چرا که هنوز آثار اجرایی شدن سفر رئیس جمهور و دیگر مقامات کشوری به استان نمایان نشده و حتی ریز این مصوبات اطلاع رسانی نمی شود تا مردم در جریان آنها قرار گیرند. به عبارت دیگر زمانی این سفرها می توانند اثر گذار باشند که با اجرای آنها، چهره استان یا لااقل اهواز و مناطق محروم و حاشیه نشین تغییر کند و امیدواریم حالا که این هیئت مسایل و مشکلات و کمبودهای استان را نه در قالب گزارش ها و خبرها، بلکه با مشاهده و لمس آنها متوجه شده، شاهد پی گیری و اقدام برای حل معضلات موجود و احقاق حق استان باشیم. موارد به قدری ملموس بوده که رئیس هیئت با دیدن حجم آنها گفته: این حجم گسترده از محرومیت در کنار وجود صنایع بزرگ و ظرفیت های غنی درآمدی، قابل پذیرش نیست و باید در خصوص ایجاد تعادل میان این دو مسئله، تمام تلاش خود را به کار برد.  ‌وی همچنین حجم محرومیت ها را نتیجه عدم وجود تعادل میان بخش صنعتی استان و بخش اجتماعی آن دانست.سفر هیئت عالی رتبه پارلمانی به خوزستان و بازدیدهای آنها از نقاط مختلف و نیز از شرکت ها و صنایع بزرگ، فرصت مناسبی برای نمایندگان استان، به ویژه اهواز ایجاد کرد تا در مجلس قدرت مانور و جلب حمایت دیگر نمایندگان برای توجه به خوزستان داشته باشند و آقایان اگر در این باره کوتاه بیایند یا فرصت سوزی کنند، پشمان خواهند شد و قطعاً در انتخابات بعدی مردم این فرصت سوزی را به یاد خواهند داشت.
ضرورت بررسی دلایل گرایش افراد به مصرف الکل و افزایش خودکشی ها
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی، در باره وضعیت مصرف الکل در کشور به عنوان یک آسیب اجتماعی گفته : نرخ شیوع الکل درکشور بین 9 تا 10 درصد افراد بالای 15 تا 64 سال است، به طوری که سالانه بیش از پنج میلیون نفر در کشور، الکل مصرف می کنند.
وی این را هم گفته : در حالی که باید به مصرف الکل توجه کرد، رسانه های ما به هیچ عنوان جسارت پرداختن نگرش مردم به الکل را ندارند.  ‌
رئیس سازمان امور اجتماعی با اشاره به آسیب خودکشی هم گفته: سالیانه صد هزار نفر اقدام به خودکشی می کنند که البته مرگ و میر ناشی از این اقدامات 5000 تا 5500 نفر است، با این حال اگر این سیر صعودی مدیریت نشود، درآینده نه چندان دور در رده کشورهایی قرار خواهیم گرفت که میزان خودکشی درآن نگران کننده است.
با توجه به این مطالب معاون وزیرکشور، بررسی کارشناسانه علل گرایش افراد به مصرف الکل و نیز افزایش خودکشی ها ضرورت دارد.
طرح های غیر کارشناسی شده به سرمایه گذاریهای استان آسیب می رساند
رئیس کشتارگاه صنعتی اهواز گفته : راه اندازی کشتارگاه صنعتی رامین، نه تنها صرفه اقتصادی ندارد، بلکه به علت مسافت 30 کیلومتری، باعث ورشکستگی کشتارگاه صنعتی اهواز می شود و با تعطیل شدن آن 1200 نفر  شاغل در آن بیکار خواهند شد. بی تدبیری درراه اندازی برخی طرح های اقتصادی، موضوع تازه ای نیست، به خصوص اشتباه در تعیین مکان یابی نه تنها در بحث اقتصادی، بلکه موارد دیگر به زیان مردم و کسانی که سرمایه گذاری کرده اند، شده است. مثل ایجاد میدان بار در مکان نامناسب و با وجود مشکلات عدیده و سنگ اندازی برای حذف آن. حتی در احداث ورزشگاه مثل استادیوم بزرگ اهواز که مکانش به دلیل در مسیر بودن میدان بار و جاده های خطرناک مشکل ساز است. از این رو بهتر است قبل از عملی کردن برخی طرح ها، جوانب کار توسط کارشناسان و اهل فن بررسی و طوری عمل کنند که بعد از بهره برداری نقاط ضعف آن بروز نکند.
مردم از عواقب افراط در غذا دادن به پرندگان غافل نشوند
تصمیمات غیر کارشناسی و احساسی در استان، همواره عواقب نامطلوبی داشته است. آخرین نمونه از این تصمیمات تشویق مردم به دادن غذا از روی پل سفید به پرندگان مهاجر بوده که قرار شد روز جمعه تردد وسایل نقلیه از روی این پل ممنوع شود. نتیجه این مشوق ها آن شده که حالا شهروندان با کیسه های پر از انواع غذا روی پل حاضر و مشت، مشت آنها را بر فراز کارون پرتاب می کنند تا پرندگان دلی از عزا درآورند.همزمان با این اتفاق، که با گسترش روز افزون آمار بازدید کنندگان از پرندگان بر روی پل هلالی اهواز است فعالان محیط زیست چالش ها و خطرات ارتباط انسان با این پرندگان را برای حیات وحش اهواز عنوان کرده و هشدار داده اند که این پرندگان علاوه بر ماهیان و موجودات ریز جثه دریایی و میوه درختان، از تخم دیگر پرندگان تغذیه می کنند که با افزایش نسل آنان خطر انقراض دیگر پرندگان بومی اهواز که تنوع آنان بیش از 10 نوع است، پدید خواهد آمد و لذا غذا دادن به این پرندگان غلط است. ‌به گفته کارشناس محیط زیست غذا دادن به حیوانات اهلی در شهر مانند سگ و گربه با پرندگان کاملاً متفاوت است و خطرات گسترده محیط زیستی شهری را همراه دارد. بنابراین خطر تکثیر پرندگان کاکایی و شیوع و اشتراک بیماری انسان و حیوانی میان انسان و این پرندگان باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد و در این مورد هر چه سریع تر تصمیم گیری شود.
درخواست یک مسئول از سارقین درب فاضلاب ها!
موضوع سرقت درب فاضلاب ها همچنان به قوت خود باقی است و هرشب تعداد زیادی از آنها سرقت می شود، بدون آنکه برای جلوگیری از این سرقت ها تصمیم گیری قاطعی بشود. این در حالی است که مشخص است سارقین چه افرادی و خریداران درب ها چه کسانی و کجا هستند. جالب اینکه چند شب پیش یکی از مسئولان آبفای اهواز در پاسخ به موضوع سرقت درب منهول ها، از سارقین تقاضا کرد در هر خیابان یک سرقت داشته باشند و از دزدیدن چند درب در یک مسیر خودداری کنند تا آسیب رسانی به مردم و آبفا کمتر باشد! واقعاً اگرمسئولانی با این درک بالا ازمسائل نداشتیم، چه می کردیم!
ممنوع شدن تردد خودروها از پل سفید نیازمند مراقبت ترافیکی و انضباطی است  ‌
مدیر کل دفتر فنی استانداری خوزستان از اجرای طرح منع تردد وسایل نقلیه بر روی پل سفید (معلق) در روزهای جمعه برای استفاده شهروندان از فضا و چشم انداز این پل به صورت آزمایشی خبر داده است.  ‌حالا باید دید در اجرای این طرح چقدر می توان روی برنامه ریزی مسئولان، به خصوص راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی اهواز حساب کرد، تا این مسدود شدن منجر به ایجاد ترافیک در ورودی پل چهارم (سلمان فارسی) به خصوص ازدحام مسافرکش های شهری که معمولاً آنجا چند ردیفه توقف می کنند، نشود. ضمناً حضور چند نیروی انتظامی برای حفظ نظم روی پل سفید روز جمعه ضرورت دارد.
 

برچسب ها : خوزستان پل سفید درب فاضلاب ها