شماره خبر : 5798
منتشر شده در مورخ : ۲۰ مهر ۱۴۰۰
ساعت : 20:6
شیرینی نیشکر زیر دندان کارگران هفت تپه

شیرینی نیشکر زیر دندان کارگران هفت تپه


خوشبختانه سرانجام پیگیری های عوامل دلسوز و مقاومتها و تلاش های همراه با تحمل سختی های کارگران نیشکر هفت تپه به نتیجه رسید و قضیه خلع ید از مالک قطعی و مدیریت شرکت نیشکر هفت تپه، از طرف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار شد.
تا اینجای کار، خارج از اختیارات استان بود که شکر خدا به سامان رسید و از اینجا به بعد مقامات استانی و شهرستانی باید دنبال کار را بگیرند.
در وهله اول استاندار وظیفه مدیریت و تقسیم وظایف را دارد و از مسئولان بخواهد که به امور محوله با جد بپردازند، بعد از آن نماینده شهرستان شوش و نیز فرماندار این شهرستان وظیفه دارند نحوه واگذاری و چگونگی احقاق حق کارگران شرکت، خصوصاً پرداخت حقوق ها بطور قاطع دنبال کنند.
یادمان باشد نیشکر هفت تپه نقش مهمی در تولید شکر و اشتغالزایی دارد و در سالهایی که کارخانه به خاطر بی سیاستی دچار وقفه در تولید شد با خسارت جبران ناپذیری چه از نظر زمین هایی که بدون کشت نیشکر ماندند و چه در کاهش تولید و بیکاری کارگران مواجه شد و اکنون وقتش رسیده با مدیریت فعال و دلسوز، این کارخانه رونق گذشته اش را دریابد.
گفتنی است امروزه استفاده از نیشکر در تولید شکر خلاصه نمیشود و دارای صنایع جانبی مطرحی است که از آن جمله است: الکل، کاغذ کرافت، زغال صنعتی، سیفی جات، ملاس و باگاس. 
ضمناً واحد تولید الکل از باگاس نیشکرنخستین خط تولید الکل در خاورمیانه است. باگاس هم که زمانی به عنوان تفاله نیشکر و آلوده کننده محیط زیست، یک محصول مازاد تلقی می شد امروز مصارف زیادی در صنعت تولید نئوپان، الکل سازی، تخته نیمه فشرده (MDC‌)، کاغذ، تولید اسید سیتریک دارد، ضمن این که برای فرآوری خوراک دام هم استفاده می شود.
نیشکر هفت تپه زیر چتر هم خانواده خود!
یادمان باشد شرکتهای هفت تپه و کارون شوشتر قبل از انقلاب ایجاد شده اند و قدمت آنها از شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و مجموعه‌هایی مانند کشت وصنعت های دهخدا، امیرکبیر، امام خمینی میرزا کوچک خان، دعبل خزاعی، حکیم فارابی سلمان و ... که بعد از انقلاب ایجاد شدند بیشتر است اما دست روزگار چنین مقدر کرد که امروز شرکت نیشکر هفت تپه زیر چتر حمایتی یکی از آنها قرار گیرد که این قضیه برای شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی امتیاز بزرگی است. 
شرکت هفت تپه هم متوسل به غریبه ای نشده و در پناه هم خانواده خود قرار گرفته است و امید است شیرینی نیشکر این شرکت زیردندان کارگران و به کام مردم خوزستان و صنعت تولید شکر ماندگار باشد.
مصوبه صادرات دام زنده اقدام انقلابی یا رقابت با قاچاق دام است؟ 
مشکل بزرگی که با وجود ضربه زدن به اقتصاد کشور، خصوصاً مسائل دام، مسئولان نتوانسته اند برای حل آن چارهاندیشی و آن را رفع کنند، موضوع قاچاق دام بوده، این در حالی است که راه‌های این قاچاق و عوامل آن به طرق مختلف شناسایی شده‌اند و چند بار توسط خبرنگاران رسانه ملی از مبداء تا مقصد پی گیری و به وضوح رسانه ای شد خصوصاً در برنامه خبری 20 و 30 اما حالا چرا نتوانستند یا نخواستند برخورد جدی با آن بشود مشخص نیست.
و اما ظاهراً اینک یک راه حل برای جلوگیری از قاچاق دام پیدا شده و این طور به نظر می رسد که آقایان به این نتیجه رسیدهاند که اگر قرار است دام از کشور خارج شود، چرا به صورت قاچاق و چه اشکالی دارد، این کار بطور رسمی و قانونی انجام شود که ارز آوری هم برایمان داشته باشد. 
در اجرای این ابتکار مشعشعانه رئیس شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی لغو ممنوعیت صادرات دام زنده غیر مولد را ابلاغ کرد و قرار شده صادرات دام زنده غیر مولد از یک گمرک مشخص توسط وزارتخانههای صمت، جهاد کشاورزی اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه با رعایت سقف تعداد مشخص و لحاظ تعادل قیمت بین تولید و مصرف انجام شود.
عجیب است با آنکه صادرات برخی کالا یا مواد غذایی همیشه موجب گرانی آن می شود، چرا باید دست به چنین کاری بزند و وقتی این کار رسمیت پیدا کرد مگر شما می توانید جلوی صدور دام مولد را که صادر کنندگان بهتر از هر کس راه و چاه ها را بلندند، بگیرید؟ 
حالا خواهید دید که حتی انتشار این خبر چه تاثیری در قیمت گوشت قرمز خواهد داشت.  ‌
قرار بود این دولت و وزیرانش انقلابی باشند، آیا معنی این سیاست، ایجاد انقلاب به نفع فرصت طلبان و هموار شدن راههای تخلف از نوع صادرات دام زنده نیست؟ 
 

برچسب ها : هفت تپه صادرات دام زنده خوزستان