شماره خبر : 32651
منتشر شده در مورخ : ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : 9:11
ذیحجه، هفته ازدواج و برترین الگوی خانواده!

ذیحجه، هفته ازدواج و برترین الگوی خانواده!

                               
آخرین ماه سال قمری و یکی از شریفترین ماههای سال ماه ذیحجه است، ماهی که علاوه بر متبرّک شدن به فریضه الهی حجّ و قرار گرفتن شبهای دهگانه فجر در آن، با انتساب بسیاری از وقایع رخ داده در آن به مقام عظمای ولایت؛ مولای متقیان علیه السّلام، از شرافت ویژه ای برخوردار شده است.
 اوّلین روز این ماه، سالروز آسمانی ترین پیوند زناشوئی در تاریخ بشریت یعنی ازدواج امیرمؤمنان و زهرای اطهر علیهم السّلام است، پیوندی که ثمره آن به تعبیر امام راحل رحمت …علیه؛ تربیت انسانهائی بود که نورشان از بسیط خاک تا آن سوی افلاک و از عالم مُلک تا آن سوی ملکوت می درخشد. به همین دلیل نیز این روز یعنی اوّل ذیحجّه، در تقویم جمهوری اسلامی به نام روز ازدواج و خانواده نامگذاری شده تا پیروان راستین آن بزرگواران در مهمترین برنامه زندگی خود یعنی ازدواج، پیوند برترین الگوی خلقت را سرمشق قرار دهند و در جهانی که با نیت شیطانی نظام سرمایه سالار و برای تربیت انسانهائی بی هویت و ستم پذیر، فروپاشی خانواده در تمام مجامع هدف قرار گرفته، بتوانند این کانون مقدّس را که واحد اصلی سازنده جامعه بوده و منشأ هرخیر و شری است، از فروپاشی نجات دهند.
براساس آموزه های اسلامی، خانواده محبوبترین بنیان نزد خداوند و مظهر ایمان، صفا، صمیمیت، یکرنگی، یکدلی، احترام، محبت و عشق است و چنین خانواده ای است که انسان را به سوی سعادت و رستگاری هدایت می کند، بهمین جهت نیز در اسلام به امر ازدواج بسیار توجّه شده و برای انتخاب همسر و تشکیل خانواده و نیز همسر داری و تربیت فرزندان رهنمودهای فراوانی صادر کرده و برترین الگوی عملی در این مورد را نیز، که ازدواج مولای متقیان و زهرای مرضیه علیهم السّلام است، معرّفی می کند، ازدواجی که در کمال سادگی برگزار شد و ثمرات بی نظیر و جاودانه ای ببار آورد و نشان داد که در دوام و استحکام خانواده و رستگاری اعضای آن و در نتیجه تضمین سعادت جامعه، مهمتر از همه ایمان و کمال روحی زوجین است، اگرچه تناسب خانوادگی و تامین نیازهای اولیه زندگی در حد متعارف و به دور از اسراف و تجمل گرایی نیز باید مورد نظر باشد. هدف از این نوع ازدواج، همانطور که امیرمومنان علیه السلام در وصف همسر بزرگوارشان فرموده اند، برقراری کانونی جهت کسب رضایت الهی و نمایش اوج عبودیت و بندگی پروردگار بوده و این بهترین مبنا برای تشکیل نهادی است که همانطور که گفته شد از دیدگاه اسلام مظهر ایمان و کانونی جهت هدایت انسان و جامعه به سوی کمال معنوی و سعادت و رستگاری است.
بهره گیری از چنین سرمشق سعادت آفرینی که افتخار فرهنگ اسلامی است، موجب می شود که بجای گرفتار شدن پیروان این آئین آسمانی در گردابهای که آرامش را از خانواده ها و امنیت را از جامعه سلب می کند و نتایجی تأسف باری همچون افزایش طلاق و فروپاشی خانواده ها را بدنبال داشته و آینده تیره و تاری را برای جامعه ترسیم می کند، جامعه ای مستحکم و خانواده هائی با نشاط را بوجود آورد که حاصل آن تربیت نسلهائی است که شایستگی به عهده گرفتن رسالت نجات جهان را از ظلم و ستم پیدا می کنند. ان شاء ... .
موسوی زاده

 

برچسب ها : ماه ذیحجه ازدواج خانواده