شماره خبر : 31703
منتشر شده در مورخ : ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ساعت : 11:29
بارندگی به مزارع کشاورزی برخی نقاط خوزستان خسارت زد

بارندگی به مزارع کشاورزی برخی نقاط خوزستان خسارت زد


رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بارندگی اخیر موجب آبگرفتگی و خسارت به مزارع کشاورزی در برخی نقاط خوزستان شد.
مجید نبی‌پور روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: هنگام برداشت محصول گندم با جبهه بارندگی مواجه شدیم که با اطلاع‌رسانی هواشناسی، نشست‌های بحران با همکاری استانداری برگزار و تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شد.
وی افزود: تاکنون ۸۶۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان خوزستان خریداری و در ۳۱ سیلو، ۱۲ کارخانه و ۷۱ مرکز خرید روباز نگهداری شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: ۵۸ هزار تن گندم در فضای باز نگهداری می‌شد که در صورت بارندگی دچار مشکل می‌شدند و خسارت زیادی می‌دیدند.
وی افزود: گندم‌هایی که در فضای باز نگهداری می‌شد با همکاری استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی مراکز روباز با کاورکشی پوشانده و به طور کامل محافظت شد از این رو در بارش‌های اخیر هیچگونه خسارتی ندیدند.
نبی پور گفت: بیش از ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف منتقل شد و فقط هفت درصد گندم‌های موجود در فضای باز مورد مراقبت قرار گرفت که عملیات تخلیه و انتقال آنها به سیلوها، فضاهای استاندارد و کارخانجات آرد در دشت آزادگان، حمیدیه، هویزه و اهواز در حال انجام است.
وی با بیان اینکه بیشترین میزان بارندگی‌ روزهای اخیر در دزفول، اندیمشک و شوش ثبت شده است، گفت: نگرانی‌هایی در خصوص خسارت به مزارع برداشت نشده شهرهای دزفول، شوش، اندیمشک، مسجدسلیمان، ایذه و دزپارت وجود دارد که در حال رصد و پایش مزارع این شهرها هستیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: خسارت‌های وارده به مزارع گندم در نقاط مختلف پس از پایش و بررسی کارشناسی اعلام خواهد شد.
وی افزود: هر کشت با بیمه محصولات همراه است که خسارت‌ها به بانک کشاورزی اعلام خواهد شد تا حق کشاورزان ضایع نشود.
نبی‌پور در خصوص بسته‌های حمایتی در صورت تداوم بارندگی اظهارکرد: امروز نشستی در این خصوص برگزار و تمهیدات لازم برای حمایت از بهره‌برداران اندیشیده خواهد شد.
تاکنون ۵۰ درصد محصول گندم از مزارع خوزستان برداشت شده است.
به گزارش ایرنا، پاییز گذشته حدود ۷۵۴ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان به کشت گندم اختصاص یافت که ۶۵۰ هزار هکتار مطلوب بود، از این میزان ۱۵۰ هزار تن گندم دیم و ۱.۸ میلیون تن گندم آبی از سطح مزارع خوزستان در حال برداشت است.
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی خوزستان، شهر دزفول با مجموع ۱۲۲ میلیمتر در روزهای پنجشنبه و جمعه در میان ایستگاه‌های بارانسنجی هواشناسی خوزستان در رتبه نخست استان قرار گرفت

برچسب ها : مزارع کشاورزی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خوزستان