شماره خبر : 31644
منتشر شده در مورخ : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
ساعت : 11:59
«سهمیه سوخت» پاداش صنایع صرفه‌جویی‌کننده انرژی‌

«سهمیه سوخت» پاداش صنایع صرفه‌جویی‌کننده انرژی‌

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به صنایع اعلام کرده‌ایم اگر کمک کنند تا مصرف انرژی کاهش یابد،‌ انرژی صرفه‌جویی‌شده را به خودشان اختصاص می‌دهیم.

عباس علی‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که با توجه به اهمیت راه‌اندازی واحدهای راکد و نیمه تعطیل و همچنین تامین انرژی این واحدها از سوی وزارت نفت و نیرو آیا این وزارتخانه‌ها همکاری لازم در تامین انرژی را با وزارت صمت در سالی که با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است را دارند؟ گفت: سوال دقیق و مهمی است، در این زمینه ما نیازمند گفت‌وگوی ملی هستیم، متاسفانه به دلیل پایین‌بودن قیمت انرژی در ایران بهره‌وری در مصرف انرژی بسیار پایین است بنابراین آنچه که در زمینه انرژی تولید می‌کنیم باید بیشتر از آن بهره‌وری صورت بگیرد.
وی افزود: به صنایع اعلام کرده‌ایم که اولویت در تامین انرژی با صنایعی است که در روند مصرف حداکثر بهره‌وری را ایجاد کنند بنابراین یکی از شاخص‌هایی که دنبال می‌کنیم بهره‌وری در مصرف انرژی است و تلاش کرده‌ایم در این زمینه شرکت‌ها را حمایت کنیم. البته سال گذشته تولیداتی با مصرف انرژی کمتر داشته‌ایم و در زمینه بهره وری انرژی توفیقاتی به‌دست آوردیم. علی‌آبادی بیان داشت: به صنایع اعلام کرده‌ایم اگر کمک کنند تامصرف انرژی کم شود، انرژی صرفه‌جویی‌شده را به خودشان اختصاص می‌دهیم. وزیر صمت بیان داشت: در دولت هم بین دستگاه‌ها نشست‌های تخصصی بسیاری برگزار کرده‌ایم اما هنوز نتایج قطعی آن مشخص نشده اما آن را پیگیری می‌کنیم.

شهرک‌های انرژی در شهرک‌های صنعتی توسعه می‌یابد

علی‌آبادی با اشاره به تلاش وزارت صمت برای تامین انرژی واحدهای صنعتی، گفت: ما به دنبال راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد هستیم و در شهرک‌های صنعتی ‌در حال ایجاد شهرک‌های انرژی هستیم؛ در تلاش هستیم ‌واحدهای صنعتی برای تامین انرژی خود بهره‌ور شوند، بنابراین در حال حاضر نیز یکی از فولاد‌سازان در حال احداث یک واحد هزار مگاواتی تولید برق است که دو واحد آن راه‌اندازی شده و واحد سوم آن نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: همچنین در سمنان دو واحد اضافه کرده‌ایم و در تدارک راه‌اندازی یک واحد دیگر هستیم که این واحدها گاز مصرف نمی‌کنند. وی بیان داشت: بنابراین وزارت صمت در حوزه انرژی برنامه‌های جامعی دارد اول صرفه‌جویی و بهره‌وری و دوم احداث نیروگاه‌های خود تامین، ضمن اینکه دولت هم به‌صورت عام در حال توسعه تولید انرژی و برق است و نیروگاه‌ها در حال افزایش است و فکر می‌کنم امسال نسبت به گذشته عملکرد بهتری خواهیم 

برچسب ها : برق نیروگاه وزیر_صمت صنایع