شماره خبر : 31530
منتشر شده در مورخ : ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ساعت : 21:34
کتاب ارزنده ترین عنصر تمدن ساز!

کتاب ارزنده ترین عنصر تمدن ساز!

                                         
سازمان فرهنگی وابسته به سازمان ملل متحد(یونسکو) از حدود 30 سال پیش، بنا به پیشنهاد کشور اسپانیا روز4 اردیبهشت‌ماه را، که با تولّد یا مرگ برخی دانشمندان و نویسندگان غربی مصادف است به عنوان روز جهانی کتاب و حق مؤلّف نامگذاری کرده است و همه‌ساله به منظور تجلیل از کتاب و مؤلّفین، تشویق همگان به کشف لذّت مطالعه، تقدیر و حمایت از فعالان بخش تالیف و نشر و بالاخره معرفی بهترین و آسان‌ترین روش کسب دانش و بیان اندیشه‌ها و قدیمی‌ترین وسیله ارتباط معنوی و انتقال معارف بشری یعنی کتاب، در سراسر جهان این روز بزرگ داشته می‌شود. اگرچه در برخی کشورها، از جمله ایران بدلیل اهمیتی که برای این موضوع قائلند، روزهای ملّی نیز برای اهمیت دادن به کتاب و کتابخوانی در نظر گرفته شده است.
کتاب به عنوان ارزنده ترین میراث بشری و قدیمی‌ترین وسیله ارتباط معنوی و انتقال معارف ملّتها، امروز در جوامع یشری جایگاه ویژه ای یافته است و در پیشرفت جوامع نقشی مؤثّر ایفا می کند، لذا تولید آن بلحاظ کمّی و کیفی بسیار مورد توجّه کشورهاست و تعداد عناوین و شمارگان کتابهای چاپ شده و زمانی که مردم یک کشور صرف مطالعه کتاب می کنند(سرانه مطالعه)، از مهمترین شاخصهای پیشرفت و رشد فرهنگی جوامع به حساب می آیند.
در بررسی جایگاه کتاب در یک کشور، علاوه بر شاخصهائی چون عناوین و شمارگان و سرانه مطالعه، بر معیارهائی چون تعداد و وسعت کتابخانه ها، اعضای رسمی و میزان کتابهائی که از کتابخانه ها امانت گرفته می شود نیز تأکید می گردد، که باید گفت  کشور ما، باوجود سوابق درخشانی که در تولید و توسعه و نشر علوم در جهان داشته و دارد، در حال حاضر از نظر این شاخصها وضعیت مطلوبی ندارد. کمی تعداد عناوین چاپ کتاب، اعم از تألیف و ترجمه، در سال با شمارگانی اندک، تعداد کم کتابخانه عمومی در سراسر کشور با متوسط عضویت پائین و سرانه مطالعه کمتر از یک ساعت در روز، برای کشوری مثل ایران، که از فرهنگ و تمدنی دیرپا برخوردار بوده و قرنها مرجع علمی جهان به حساب می آمده قطعاً شایسته نخواهد بود.
از آنجا که کتاب و مطالعه مهمترین نقش را در انتقال فرهنگ و توسعه تمدن‌ها دارد، اینک که ملّت ما در ایفای رسالت جهانی خود، جهشی بزرگ را در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی تدارک دیده و توانسته است بسیاری از ملل آزاده جهان را به شناخت تمدن اسلامی-ایرانی و نزدیکی به ایران ترغیب کند، لازم است در گام نخست  توسعه فرهنگی را از طریق ارتقای شاخصهای مرتبط با کتاب و مطالعه، مورد توجّه قرار دهد و با رفع تنگناهای تحقیق، تولید، نشر و توزیع کتاب و افزایش سرانه مطالعه کتاب‌های مفید، موفقیت خود را در ایفای نقش مورد انتظار در جهان تضمین نماید. فرهنگ مطالعه کتاب باید در خانواده ها پی‌ریزی شود و با گسترش کتابخانه‌های مدارس و کتابخانه‌های عمومی و مساجد و برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و موقتی استمرار یابد و با حمایت از صنعت نشر و تولید‌کنندگان کتاب اعم از مؤلّف و ناشر و حل مشکلات چرخه توزیع، کاهش هزینه‌های تولید کتاب از جمله قیمت کاغذ و مانند آن، امکان رشد شاخصهای مرتبط با کتاب همچون فراهم گردد تا با افزایش میزان مطالعه کتاب های مفید، توسعه فکری و فرهنگی و شایستگی پیشقراولی در برقراری نظمی مبتنی بر فرهنگ اسلامی حاصل شود. ان شاء ... .
موسوی زاده

 

برچسب ها : کتاب سازمان ملل متحد(یونسکو) یونسکو