شماره خبر : 31412
منتشر شده در مورخ : ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
ساعت : 21:31
بزرگداشت سعدی شیرازی؛ بزرگداشت روح فرهنگ ایرانی-اسلامی!

بزرگداشت سعدی شیرازی؛ بزرگداشت روح فرهنگ ایرانی-اسلامی!

                                    
 بنا به پیشنهاد مرکز سعدی شناسی ایران و با موافقت شورای فرهنگ عمومی کشور، از سال 81، روز اوّل اردیبهشت ماه، بعنوان روز بزرگداشت شاعر بلندآوازه ایرانی، شیخ مصلح الدین سعدی نامگذاری شده است، تا با معرفی بیشتر او و آثار ارزشمندش، ضمن معرّفی بیشتر زبان و ادبیات انسان ساز فارسی، زمینه بهره برداری بیشتر از مفاهیم اخلاقی و انسانیِ آثار این ادیب فرزانه فراهم شود و عظمت فرهنگ سعدی پرور ایران اسلامی نمایانتر گردد.
سعدی در دورانی چشم به جهان گشود که براثر هجوم ویرانگر مغولان به ایران و از بین رفتن بسیاری از مراکز بزرگ سیاسی و فرهنگی، فقر و ناامیدی بر جامعه حاکم و هویّت ملّی و فرهنگی مردم خدشه دار شده بود. امّا این نابغهِ ایرانی با تکیه بر یافته ها و دستاوردهای خود و خلق آثاری ماندگار، توانست به احیاء مجدّد فرهنگ و ادب فارسی و بازسازی هویّت هموطنانش موفّق گردد. او که یکی از پایه های بنای استوار زبان و ادب فارسی است و هم اکنون در بسیاری از کشورهای صاحب فرهنگ جهان چهره ای شناخته شده به حساب می آید، از خاندانی دانشمند پرور برخاسته بود و پس از کسب علم از بزرگان روزگار خود و رسیدن به کمال دانش عصر، سفری سی و چند ساله را به کشورهای اسلامی و غیراسلامی آغاز کرد و پس از آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و کسب تجارب ارزشمند قلم به دست گرفت تا دیگران را از علم و تجربه خود بهره‌مند سازد.
این ادیب و شاعر بلند پایه ایرانی که به‌دلیل باور عمیق و احاطه وسیع دینی، در آثار خود از مضامین فطرت‌پسند قرآنی و روائی، به‌طور گسترده ای استفاده کرده است، با پرداختن به مباحث و مسایل اخلاقی همچون عدل، احسان، عشق، تواضع، قناعت، شکر، توبه و مانند آن، و گنجاندن تجارب خود در قالب‌های بسیار زیبا و جذّاب و ابتکاری، توانسته است مخاطبین فراوانی را به خود جذب کند، به‌طوری‌که در ایران، آثار سعدی چنان در تار و پود اندیشه و فرهنگ مردم رسوخ کرده است که بسیاری از سخنان نغز و پرمعنای او به عنوان ضرب‌المثلهای روزمره به کار می‌روند و در سایر کشورهای جهان نیز بسیاری از اندیشمندان پیام‌های اخلاقی و انسان‌دوستانه او را که در حقیقت انعکاس آموزه‌های انسان‌ساز اسلامی است مشتاقانه دریافت کرده و به هموطنان خود منتقل نموده‌اند. نفوذ سعدی در فرهنگ جهانی به گونه ایست که وقتی قرار می‌شود مضمونی متناسب با رسالتی که برای سازمان ملل متحد فرض شده بر سر در این سازمان نوشته شود، در بین همه آثار اندیشمندان جهان، شعرِ"بنی آدم اعضای یکدیگرند......" سعدی شیرازی انتخاب شد. همچنین در آغاز قرن بیست و یکم کتاب گلستان او به عنوان یکی از اثار برگزیده فرهنگ بشری معرفی گردیده است.

بزرگداشت سعدی بزرگداشت روح و فرهنگ ایرانی است، فرهنگی که از سرچشمه فطرت‌پذیر اسلام ناب سیراب می‌شود و پیام‌آور انسانیت، عدالت، صلح و اخلاق است. معرفی آثار این شاعر بزرگ که آمیزه‌ای از معارف اسلامی، فرهنگ ایرانی و جهان روزگار اوست و با تاکید بر کرامات و ارزش‌های انسانی نگاشته شده است بجهت جادبه فطری که دارد می تواند زمینه ساز آشنائی بیشتر نسل جوان با ارزشهای دینی و اخلاقی و اشاعه ی جهانیِ اندیشه نجاتبخش اسلامی-ایرانی باشد.
موسوی زاده

 

برچسب ها : بزرگداشت سعدی شیرازی سعدی شیرازی فرهنگ ایرانی-اسلامی