شماره خبر : 31308
منتشر شده در مورخ : ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
ساعت : 11:46
کشف ظروف شیشه‌ای خیره‌کننده

کشف ظروف شیشه‌ای خیره‌کننده

 

باستان‌شناسان در جریان کاوش در یکی از شهرهای فرانسه بقایای سازه‌های باستانی رومی از جمله ظروف شیشه‌ای قابل توجهی را کشف کردند.

به گزارش ایسنا، باستان‌شناسان با کاوش در «نیم» شهری واقع در فرانسه مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی از جمله چندین مقبره و سازه مخصوص سوزاندن اجساد را کشف کردند. قدمت این اکتشافات رومی به فاصله بین قرن دوم تا یکم پیش از میلاد و همچنین، قرن دوم میلادی بازمی‌گردد.

«انشنت اوریجینز»‌ نوشت، چندین مورد از این سازه‌های مخصوص سوزاندن اجساد با استفاده از تکه‌های سنگ‌آهک یا مجموعه‌ای از کاشی‌های سفالین ساخته شده‌اند و سایر موارد نیز با حفاری در زمین به وجود آمده‌اند. این بقایا در حقیقت در امتداد «ویا دامیتیا»‌، یکی از جاده‌های مهم رومی یافته شده است.

«ویا دامیتیا»‌ که نخستین جاده رومی ساخته‌شده در «گال» محسوب می‌شود، یک مسیر مهم در «نیم» است.

در جریان کاوش‌های اخیر، یک جاده مهم ۱۵ متری نیز کشف شد. این جاده که شمال شرقی را به جنوب غربی متصل می‌کند، سنگ‌فرش نیز شده بود.

با توجه به شیارهای ایجادشده در جاده و مرمت گاه به گاه‌ آنها می‌توان دریافت که عبور و مرور زیاد از این جاده، سنگ‌ها را در طول قرن‌ها استفاده فرسوده کرده است.

در مجموع ۱۵ گور در این مسیر کشف شده است. تعداد زیادی از اشیاء ارزشمند مخصوص خاکسپاری نیز در کنار اجساد کشف شد که از میان آنها به ظرف‌های شیشه‌ای تزئینی،‌ سرامیک و کوزه می‌توان اشاره کرد.

همچنین استخوان‌های سوزانده‌شدۀ بیشتری جمع‌آوری شده و به همراه اشیاء شخصی فرد متوفی در مقبره قرار داده شده بودند. سوزاندن اجساد، یک سنت رایج در بین رومی‌ها بود.

ظرف‌های شیشه‌ای که در این مکان کشف شده‌اند به یک مراسم یادبود و آیینی مربوط هستند که در روز خاکسپاری انجام می‌شد.

این ظرف‌های شیشه بسیار سالم از جمله قابل‌توجه‌ترین اشیائی به شمار می‌روند که در جریان کاوش اخیر در «نیم»‌ کشف شده‌اند. یافتن چنین ظروف شیشه‌ای زیبا و سالمی به ندرت اتفاق می‌افتد، اما آنچه درباره این شیشه‌ها واقعاً خیره‌کننده است رنگ‌های آبی  و طلایی خود شیشه است که باعث می‌شود این اشیاء به زیبایی باورنکردنی بدرخشند.

 

برچسب ها : ظروف شیشه‌ای سازه‌های باستانی رومی باستان‌شناسی