شماره خبر : 31237
منتشر شده در مورخ : ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
ساعت : 15:19
فصل چیدن مهمترین محصول استان!

فصل چیدن مهمترین محصول استان!

                               
اینک که به پایان سال تحصیلی و فصل برداشت محصول از مدارس نزدیک می شویم و بزودی با برگزاری امتحانات پایان سال، نتایج یک سال فعالیت بزرگترین، مهمترین و حساسترین سازمان استان و خانواده های مرتبط با بیش از 1 میلیون دانش آموز خوزستانی، ارزیابی می شود جا دارد بار دیگر بر ضرورت جدیت در کار ارزیابی تحصیلی تاکید شده و از مدیران و معلمین و خانواده ها خواسته شود که با دقّت کامل به این مهم بپردازند، تا ضمن رعایت اصل صداقت در انجام وظیفه، معلمین و مدارس بعدی  ونیز آتیه آینده‌سازان و کشور را با مشکل مواجه نسازند چرا که براساس بعضاً دیده شده که در برخی از مراکز آموزشی که ضعف برنامه ریزی، مدیریت و اجرا حاکم است، برای پوشاندن نقاط ضعف، حفظ موقعیت، تامین نظر مقامات، کسب امتیازات و ... تلاش می شود که به جای ارزیابی حقیقی، دانش آموزان به هر صورت به نمره قبولی رسانده شوند، آمار قبولی بالا رود و افت تحصیلی پوشیده گردد. کتمان سلولهای سرطانی افت تحصیلی و صدور گواهی صحت مزاج صوری برای مبتلایان، کار را در مراحل بعد بسیار مشکل تر  و هزینه های تحمیلی بر جامعه را به صورت تصاعدی بالا می برد.
اگرچه در توجیه مردودی هزاران دانش آموز در هر سال، ممکن است برخی مسئولین ذیربط، این تعداد را در مقایسه با کل دانش آموزان رقمی عادی به شمار آورند، لیکن وقتی شیوه سهل‌گیرانه امتحانات و سنجش توانائی علمی دانش آ‌موزان، و ارتقای بلااستحقاق برخی از آنان به مقاطع و مدارج بالاتر ملاحظه گردد، عمق فاجعه و بی‌پایگی توجیهات آشکارتر می‌شود. بسیاری از معلمان کلاس‌ها و مقاطع بالاتر مکرراً از بی‌سوادی دانش آ‌موزان و سهل‌انگاری‌هائی که در ارتقای آنان انجام گرفته می نالند و نسبت به معلمین و مدارسی که برای بالا بردن آمار قبولی یا به هر منظور دیگری، از شیوه های نادرست برای قبولی دانش آموزان استفاده می کنند، معترضند و از اینکه بدلیل ناکافی بودن فرصت برای جبران این عقب‌ماندگی‌ها باید ناخواسته به همان روشهای نادرست عمل کنند و یا با آ‌مار مردودی بالا مواجه باشند، تحت فشار فرساینده‌ قرار دارند.
در تلاش مدارس و معلمین و خانواده ها برای کاهش واقعی افت تحصیلی در کشور تردیدی نیست و در بروز این خسارت سنگین و جبران‌ناپذیر به کشور از تاثیر عوامل متعددی همچون تراکم بیش از اندازه دانش آموزان در کلاس، کمبود معلم و فضای آموزشی و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز نباید غافل شد، امّا برای رفع اتهام از عوامل تاثیرگذار نیز نباید با توجیهاتی به پاک کردن صورت مسئله پرداخت و یا با تغییراتی خاص در شیوه ارزیابی و استفاده از معیارهای نادرست و غیردقیق، راه را برای ورود دانش ‌آموزان رشدنیافته به مقاطع بالاتر هموار کرده و مشکلات را به دوش معلمین و مدارس بعدی گذاشت؛ مشکلاتی که مرحله به مرحله متراکم‌تر می شوند و دیر یا زود به معضلاتی لاینحل برای استان تبدیل خواهند شد.
بهر حال زیانهای نجومی و نابودکننده مخفی کردن افت تحصیلی ایجاب می کند که دستگاههای نظارتی، که گاهی برای چند ریال زیان ملموس وقت زیادی صرف می کنند، برای نظارت بر بخش ارزیابی دانش آموزان و سنجش میزان موفقیت نهایی برنامه های آموزش و پرورش از خود حساسیت بیشتری نشان داده، از هیچ کوششی جهت کاهش انحراف احتمالی برخی مراکز آموزشی مورد بحث که برای حفظ آبروی خود حاضر به تزریق سلولهای سرطانی افت تحصیلی به جامعه و آینده‌ی آنند، دریغ نکنند. ان شاء ... .
موسوی زاده
 

 

برچسب ها : سال تحصیلی مدارس امتحانات نهایی