شماره خبر : 31185
منتشر شده در مورخ : ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
ساعت : 18:8
خوزستان؛ جذّابترین مقصد گردشگری کشور

خوزستان؛ جذّابترین مقصد گردشگری کشور

                              
با وجود تقارن ماه مبارک رمضان با تعطیلات نوروزی و اخطارهای هواشناسی در مورد احتمال بارندگیهای شدید و وقوع سیل در استان خوزستان و هشدارهای منع سفر، امسال نیز این استان زرخیز با پذیرش بیش از 20 میلیون گردشگر در تعطیلات نوروزی، همچون سال گذشته توانست رتبه اوّل را در جذب گردشگر بخود اختصاص دهد که علّت آن، همانطور که مسئولین ارشد دستگاه متولی گردشگری در کشور مطرح می کنند وجود جاذبه های متعدّد گردشکری در این استان است که به اندازه کل کشور این جاذبه ها را داراست و همین مسأله موجب شده است که گردشگران بویژه گردشگران نوروزی همه ساله خوزستان را به عنوان مقصد خود برای گذراندن طولانی ترین تعطیلات سالیانه انتخاب کنند. 
صنعت گردشگری که تا سالهای اخیر چندان اهمیتی به آن داده نمی‌شد هم در رشد اقتصادی و هم در زمینه فرهنگی و اجتماعی تاثیر بسزایی دارد. امروزه همه کشورهای جهان بر صنعت گردشگری بعنوان یکی از عوامل رشد و توسعه اقتصادی خود دل بسته‌اند و تلاش می‌کنند تا با ابتکارات و سرمایه گذاری فراوان سهمی از این صنعت در حال رشد را نصیب خود کنند. آمارها نشان می دهد که پس از نفت و خودروسازی، صنعت گردشگری پر رونق ترین صنعت دنیا است که با هزینۀ کم و ارز آوری بالا، از هر ۱۵ شغل در دنیا یک شغل را به خود اختصاص داده است و بسیاری از کشورها بدون داشتن جاذبه های تاریخی یا طبیعی، برای خود مکان‌های گردشگری می‌سازند تا از این راه درآمد بسیاری را نصیب خود ‌کنند. رشد این صنعت علاوه بر اثرات مثبت در رونق و رشد اقتصادی بخشهای صنعتی، کشاورزی و خدمات، به جهت تبادل فرهنگی سالم، در صورتیکه برنامه ریزی آگاهانه‌ای صورت گیرد، می‌تواند در استغنای فرهنگی و تلطیف تعاملات اجتماعی بسیار مؤثّر باشد.
وجود آثار باستانی با قدمتی بیش از 8000 سال، آثار باقیمانده از بزرگترین حماسه تاریخ ملت ایران در دفاع از شرف و عزت خود در استان خوزستان، مناظر بسیار دلپذیر، وجود آثاری بی نظیر همچون سازه های آبی شوشتر و معبد چغا زنبیل که به عنوان میراث جهانی در سازمان فرهنگی یونسکو ثبت شده اند، رودخانه‌های پرآب قابل کشتیرانی و بسیاری عوامل و منابع جذب گردشگر، شرایط بی نظیری برای رشد صنعت گردشگری در استان خوزستان بوجود آورده است، بطوریکه با کمترین سرمایه گذاری و با تکمیل زنجیره امکانات جذب گردشگر که بخصوص در بخش خدمات مانند هتل داری و  حمل و نقل دارای حلقه‌های مفقوده‌ای است، می‌توان شاهد رشد بیش از پیش استان در جذب گردشگر و استفاده از مزایای آن بود که یکی از مهمترین مزایا و دستاوردهای این رشد، می تواند افزایش سطح اشتغال و کاهش چشم گیر بیکاری، در استانی باشد که عمده‌ترین مشکل آن بیکاری انبوه نیروهای فعّال است، بنابراین با توجّه به ظرفیت بی نظیر استان در توسعه صنعت گردشگری و مزیتهای ویژه آن در این مورد، انتظار می رود که مدیران دلسوز استان جهت حل بزرگترین مشکل استان یعنی بیکاری بخش عمده ای از نیروهای فعّال بالاترین انگیزه را برای سرمایه‌گذاری و جهت دهی فعالیتها به سوی تکمیل و توسعه زنجیره امکانات جذب گردشگر به وجود آورند. ان شاء ... .
موسوی زاده

 

برچسب ها : خوزستان گردشگری معبد چغا زنبیل