شماره خبر : 30623
منتشر شده در مورخ : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : 11:38
شهدا؛ عزیزان عزّت آفرین

شهدا؛ عزیزان عزّت آفرین

 در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران امروز؛ یعنی  22 اسفند روز شهید ثبت شده است روزی برای تجلیل از گرامی ترین عناصر ملّت ایران که اقتدار و عزّت ملّی ببرکت خون آنان حاصل شده است. قابل ذکر است که با وجود عظمت جایگاه شهدا تا سال 1392 در تقویم رسمی روزی به نام روز شهید وجود نداشت و تنها در این سال بود که 22 اسفند سالروز صدور فرمان تاسیس بنیاد شهید به نام روز شهید نامگذاری شد و اگرچه بر تعیین چنین روزی برای این نامگذاری انتقاداتی نیز وارد شده لیکن بنظر می رسد که پس از این تاخیر طولانی مدّت و غیرقابل توجیه در تعیین روزی بنام روز شهید و با توجّه به فلسفه تشکیل بنیاد و اهداف و وظایف آن که عمدتاً بر تجلیل از شهدا و ترویج فرهنگ شهادت استوار است انتخابی مناسب صورت گرفته باشد.
رسیدگی به امور خانواده معظّم شهدا و ایثارگران به زمانی بلافاصله بعد از قیام خونین پانزده خرداد 1342 باز می گردد که گروهی از روحانیون انقلابی و مبارز و افراد نیکوکار به دستور رهبر کبیر انقلاب قدّس سره ماموریت یافتند تا به خانواده های شهدا رسیدگی کنند و این کار در طول سال های مقاومت و مبارزه ادامه یافت و در سال های 1356657 دامنه وسیع تری پیدا کرد و بعد از پیروزی انقلاب برای سامان دادن بیشتر به امور شهدا و خانواده های آنان بصورت نهادی رسمی شکل گرفت و با آغاز جنگ تحمیلی و افزایش تعداد شهیدان وظیفه و تکلیف آن نیز سنگین تر شد.
بنیاد شهید اگرچه با اهدافی چون احیا حفظ و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت زنده نگه داشتن یاد و نام شهیدان و حفظ آثار آنان و اجرای فرامین امام رحمت...علیه در خصوص رسیدگی شایسته و همه جانبه به امور خانواده های شاهد تکریم و تجلیل از یادگاران عزیز شهدا و ایثارگران و تبیین حقّ عظیم شهیدان و خانواده های آنان وظیفه بزرگداشت شهدا را بصورت ویژه به عهده دارد امّا ملّت سربلند ما نیز که عزّت و اقتدار خود و شکست توطئه دشمنان را برعلیه نظام اسلامی مرهون خون شهیدان می داند در بزرگداشت آن بزرگواران درنگ و تردیدی بخود راه نمی دهد و با دادن این پیام که یاد شهیدان زنده و راه آنها همچنان پر رهروست دوستان را دلگرم و دشمنان را ناامید می کند.
‌با بزرگداشت شهیدان و ذکر یادشان این حقیقت آشکار می شود که آن سرفرازان نه انسانهای افسانه ای بلکه مردان و زنانی از میان همین مردم بودند که با معرفتی دینی بجای دنیا و رفاه آن رضایت و لقای پروردگار را برگزیدند و با سلاح ایمان دلیرانه در برابر سختیها ایستادند و جهانیان را بار دیگر با معنویت و قدرت ظلم ستیزی دین آشنا کردند و طبیعی است که کشف این حقیقت محرّکی قوی برای همه انسانهای آزاده خواهد بود که با امیدواری بجنگ بی عدالیتها بروند و جهان را برای برقراری حکومت عادلانه آماده سازند و در این میان جوانان و نوجوانان کشورمان با الگو قرار دادن این اسوه های ایمان و صبر و با درک عظمت و آثار ایثار آن بزرگواران خواهند توانست ادامه دهندگان راه آنان برای حراست از مرزهای اعتقادی و سرزمینی و حفظ اقتدار ملّی در برابر تهاجمات ناجوانمردانه دشمنان اسلام و میهن اسلامی باشند.  ان شاء ... .
روز شهید را به ملّت شهید پرور ایران بویژه خانوادهِ معظّم شهدا و ایثارگران تبریک می گوئیم و ضمن تجدید پیمان با شهیدان توفیق رهروی در راه آن عزیزان عزّت آفرین را از خداوند مسئلت داریم.

موسوی زاده

برچسب ها : شهدا تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران رهبر كبیر انقلاب