شماره خبر : 30601
منتشر شده در مورخ : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : 18:47
ادب و آداب رمضانی!

ادب و آداب رمضانی!

                                
براساس پیش بینی ستاد استهلال و محتوای تقویم ها امشب هلال ماه مبارک رمضان در کشور ما قابل رؤیت بوده و امشب شب اوّل ماه میهمانی ویژه پروردگار خواهد بود، از امشب سفره اطعام الهی پهن می شود، شهرهای اسلامی از عطر دعا پر می‌شوند و محافل انس با قرآن در سراسر کشور برپا می شوند.
ماه‌های رجب و شعبان، زمان ظرفیت سازی و کسب آمادگی برای ورود به ماه میهمانی خدا بود و اینک سفرهِ الهی پهن می شود تا رحمت ویژهِ پروردگار بر روزه داران متجلّی گردد.
از آنجا که رسول گرامی اسلام صلّی...علیه و آله و سلّم در خطبهِ شعبانیه، در مورد رمضان فرموده اند:"ماهی به شما روی آورده که نفسهایتان در آن تسبیح، خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول، دعایتان در آن مستجاب و ثواب خواندن یک آیهِ قرآن معادل ثواب یک ختم قران است" و نیز در جائی فرموده اند"اگر بندگان خدا آنچه را در رمضان است می دانستند، آرزو می کردند که ماه رمضان یک سال باشد" می توان فهمید که پروردگار مهربان این ماه شریف را، که ماه نزول قرآن است، فرصتی قرار داده تا هرکس با هر بضاعتی، در صورتیکه اراده کند، بتواند همراه با تحوّلی عمیق در زندگی و رفتار دینی، توشه ای ارزشمند برای آخرت خود نیز ذخیره نماید. ‌
امّا علاوه بر روزه داری و تغییر عادات در ماه رمضان، که به فرموده قرآن؛ تقوی آفرین است، روزه داران باید در این ماه مبارک آداب و سلوک خاصی را نیز رعایت کنند تا زمینه را برای بهره برداری هرچه بیشتر از فرصت بدست آمده فراهم نمایند که به برخی از این آداب و نتایج رعایت آن، اشاره می کنیم:
1-حسن خلق؛ که پاداش آن صدور جواز عبور از پل صراط در روزی است که قدمها می لغزد.
2-افطار دادن به روزه داران؛ که به ازاء افطار هر روزه دار، نزد خدا پاداش آزاد کردن یک برده را داشته و موجب آمرزش گناهان گذشته می شود.
3-کمک به فقرا و نیازمندان.
4-احترام به بزرگان و محبّت به کودکان.
5-دیدار خویشاوندان که موجب شمول رحمت پروردگار در روز قیامت می شود.
6-یتیم نوازی؛ که تکریم خداوند را در قیامت موجب می گردد.
7-آسانگیری بر زیردستان؛ که آسانی حساب را در روز جزا به دنبال دارد. ‌
طبیعی است که این تمرین معنوی یک ماهه، در صورتی که به توفیقات الهی با موفقیت همراه شود، خواهد توانست توشه ای شایسته برای حفظ انسان از هر لغزشی در طول زندگی بوده و سعادت ابدی را نصیب روزه داران حقیقی نماید. ان‌شاء    . …
ضمن سپاس بیکران به پیشگاه پروردگار مهربان برای فراهم شدن درک رمضانی دیگر، توفیق همهِ عزیزان را در رعایت آداب این ماه شریف و بهرمندی کامل از فرصت میهمانی خدا  مسئلت داریم.
ملتمس دعا:موسوی زاده
 

 

برچسب ها : ماه رمضان روزه داری ماه نزول قرآن