شماره خبر : 30461
منتشر شده در مورخ : ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : 14:31
جندی شاپور خوزستان؛ مبدأ آموزش عالی جهان!

جندی شاپور خوزستان؛ مبدأ آموزش عالی جهان!

             
 
امروز آخرین روز چهارمین همایش بین المللی جندی شاپور است، رویداد مبارکی که مقدمات آن از سال 1393 فراهم شده و در سالهای 95 و 97 و 99، بترتیب اوّلین و دومین و سومین همایش آن نیز برگزار شد.
طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور، اوّلین نظام نامه آموزش عالی در 1800 سال پیش در دانشگاه جندی شاپور شکل گرفت، دانشگاهی  که اوّلین و معتبرترین مرکز علمی جهان بود و رشته هائی چون پزشکی، حکمت  و نجوم در آن تدریس می شد. در سال 1396 با تلاش و همیاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران ثبت این دانشگاه باستانی ایران که قبل و بعد از اسلام خدمات بزرگی به جهان کرده، به عنوان مبدأ آموزش عالی جهان در بند 19 مصوبات سی و نهمین مجمع عمومی یونسکو در پاریس در سال 1396، این دانشگاه به عنوان" اولین دانشگاه جهان" به ثبت رسید.  دانشگاه جندی شاپور یکی از آثار به جا مانده از زمان حکومت ساسانیان است و با ۱۸ قرن قدمت از باستانی ترین آثار فرهنگی خاورمیانه و جهان اسلام محسوب می‌شود که در انتقال دانش پزشکی یونانی، ایرانی و هندی به عالم اسلام نقش بسزائی داشته است. بر اساس مستندات تاریخی این دانشگاه از چنان غنای علمی برخوردار بوده است که در کتابخانه آن بیش از ۴۰۰ هزار جلد کتاب جمع آوری شده است.
به منظور بازشناسی ابعاد تاریخی  علمی و فرهنگی نهاد علمی جندی شاپور باستان و بررسی تأثیرات فرهنگی و اجتماعی این میراث ارزشمند جهانی، همچنین معرفی نقش آن در توسعه تمدن بشری که جایگاه به سزایی در تقویت خود باوری ملّی و افزایش نفوذ علمی و فرهنگی ایران در مجامع بین المللی در راستای تقویت دیپلماسی علمی کشور دارد،  اولین همایش بین المللی جندی شاپور با همکاری و حمایت معنوی مقامات علمی کشور و مجموعه ای از نهادها و سازمانهای علمی کشوردر اسفند1395برگزار شد که دستاوردهای علمی، بین المللی و پژوهشی ارزشمندی به دنبال داشت و در این همایش معلوم شد که این دانشگاه علاوه بر آن که مرکزی بزرگ برای اشاعه و تعلیم دانشهای گوناگون زمان  مانند پزشکی و داروسازی و داروشناسی و دامپزشکی و نجوم و ریاضیات و فلسفه و حکمت و الهیات و موسیقی بوده، مرکز صلح و برابری و برادری نیز بشمار می آمده و هزاران ایرانی و هندی و یونانی و رومی و سریانی و… در کنار هم در آنجا برای هدفی واحد تلاش و کوشش میکرده اند.
دومین همایش بین المللی جندی شاپور در اسفند 1397 بر محورهائی همچون بررسی تاریخی و جغرافیایی جندی شاپور، جندی شاپور در جایگاه یک مکتب پزشکی، جندی شاپور در دوره اسلامی، احیا و صیانت از فضای فیزیکی محوطه باستانی جندی شاپور، معماری و شهرسازی جندی شاپور و بررسی تاریخ علمی جندی شاپور و تأثیرات آن در جهان برگزار شد، امّا برگزاری سومین همایش جندی شاپور در 19 و 20 اسفند سال 1399 بدلیل شیوع کرونا بصورت مجازی انجام شد.
همانطور که ملاحظه می شود نقش بی‌بدیل جندی‌شاپور به‌عنوان اولین منزلگاه علم در توسعه تمدن بشری و دستاوردهای کم‌نظیر این نهاد علمی در رشد و توسعه‌ی علم در جهان، گواهی روشن بر پیشگامی ایرانیان در تاریخ علم است و تردیدی نیست که برگزاری این نوع همایشها و آشنایی هموطنان عزیز و سایر مردم جهان با پیشینه علمی و فرهنگی شکوهمند ایران قبل و بعد از اسلام و آثار مثبتی که در توسعه علم در جهان داشته، سبب ایجاد خودباوری علمی و فرهنگی دانشمندان و دانشجویان ایرانی و سرافرازی بیشتر هموطنان عزیز خواهد شد. ان شاء ... .
موسوی زاده
 

 

برچسب ها : همایش بین المللی جندی شاپور دانشگاه جندی شاپور خوزستان خوزستان