شماره خبر : 30118
منتشر شده در مورخ : ۲ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : 10:38
جوانان؛ مهمترین سرمایهِ کشور!

جوانان؛ مهمترین سرمایهِ کشور!

                                               
 
امروز، 11 ماه شعبان و سالروز ولادت سرآمد جوانان عاشورائی، حضرت علی اکبر علیه السّلام است که در کشور ما به عنوان روز جوان نامگذاری شده، تا فرصتی برای توجّه بیشتر به جوانان و مسائل آنان باشد.
منابع انسانی مهمترین ثروت هر کشورند و نیروی جوان ارزشمندترین بخش این ثروت است که سرمایه گذاری برروی آن بیشترین بازده را ببار آورده و آینده ای درخشان را برای کشور نوید می دهد. جوان با داشتن ویژگیهائی همچون آرمانخواهی، استقلال‌طلبی و ازخودگذشتگی و داشتن توانائی‌ها و استعدادهای فراوان، به دنبال اثبات خود و کسب نقشی چشمگیر و ارزشمند در جامعه است؛ لذا با ارزیابی شخصیتهای گوناگون اجتماعی به الگوگیری می پردازد و در همانندسازی با این الگوهاست که آ‌ینده خود را رقم می زند   .با یک زیربنای تربیتی مستحکم، که از خانواده حاصل می شود، جوان قادر خواهد بود با هدایت خانواده و مربیان، الگوهای مناسبی را انتخاب و با بهره گیری صحیح از توانائیهای خدادادی و نیروی جوانی، به فردی مفید و مؤثّر تبدیل شود و آینده ای درخشان را برای خود و کشور رقم زند.   اگرچه در عبور جوانان از این مرحله حسّاس عمر و جهت‌دهی به آنان، از عوامل تاثیرگذار دیگری همچون جامعه، همسالان، رسانه ها و مانند آن یاد می شود، اما شواهد بیشمار و غیر قابل انکار نشان می دهد که تربیت اولیه و مراقبتها و هدایتهای خانوادگی همچنان مؤثّرترین عامل رشد و رستگاری جوانان است.  
برای اینکه تلاش های خانواده ها و مسئولین در تربیت نسلی شایسته اسلام و ایران به ثمر نشیند و ایران اسلامی علاوه بر تربیت نسلی آینده ساز، بتواند به ارائه الگوئی مناسب برای نجات جوانان غرق شده در منجلاب تبلیغات سرمایه‌داری جهانی موفق گردد، لازم است جوان ایرانی با امنیت خاطر به آینده خود امیدوار باشد، مانعی برای رشد استعدادهای خود نبیند، بر وجود نظام شایسته‌سالاری و عدالت در بهره‌گیری از فرصت ها مطمئن گردد و تلاش مسئولین و اداره‌کنندگان امور کشور را در جهت پیشرفت کشور همسو و عزم آنها را برای ریشه کن ساختن فساد و تبعیض قاطع ارزیابی کند . در چنین شرایطی، استعدادهای نهفته جوانان کشور، که عظیم ترین سرمایه کشور و مهمترین عنصر در تضمین پیشرفت و ثبات کشورند، شکوفا و عقب ماتدگیهای کشور در تمامی عرصه ها جبران خواهد شد، همچنانکه تا کنون پیشرفتهای شگفت انگیز کشور را در عرصه های علمی، نظامی و مانند آن، بدست جوانانی که از تهاجم فرهنگی بیگانگان در امان مانده و براساس فرهنگ اسلامی و با الگوگیری از تربیت شدگان مکتب اهل بیت علیهم السّلام پرورش یافته اند، شاهد بوده ایم.
فزونی جمعیت جوانان در ترکیب جمعیتی کشور را نیز می توان و باید یکی از فرصتهای طلائی برای توسعه و پیشرفت کشور به حساب آورد، مشروط بر اینکه درخور شایستگی ها، ظرفیت ها و توانائیهای فراوان جوانان، امکانات لازم برای پرورش استعداد و به فعلیت رسانیدن توانائی های آنان فراهم گردد، بدیهی است که بهره گیری خانواده ها و مسئولین از این شرایط فراهم شده می تواند تهدیدات ناشی از بی توجهی به جوانان را که از مهم ترین عوامل انحطاط یک جامعه است به فرصتی ارزشمند برای رشد جامعه و توسعه کشور تبدیل کند. ان شاء ... .
 میلاد باسعادت اولّین شهید خاندان بنی هاشم در کربلا و روز جوان را به جوانان عزیز کشورمان تبریک می گوئیم و موفقیت آنان را در الگوگیری از این اسوه دیانت و شجاعت و مشارکت فعّال در پیشرفت کشور، از خداوند بزرگ مسئلت داریم.
موسوی زاده

 

برچسب ها : جوانان حضرت علی اکبر علیه السّلام ولادت حضرت علی اکبر علیه السّلام