شماره خبر : 30020
منتشر شده در مورخ : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
ساعت : 12:36
تنها نسخه نجات بخش اقتصاد کشور!

تنها نسخه نجات بخش اقتصاد کشور!

                         
 
امروز؛ 29 بهمن ماه روز اقتصاد مقاومتی است، اقتصادی که باید ضمن خنثی سازی توطئه های اقتصادی گوناگون دشمنان انقلاب اسلامی ایران، رونق و رشد اقتصادی کشور را نیز تضمین کند. 
ملّت ایران که با حداقل امکانات و با روحیه جهادی و پشتوانه های معنوی، تهدیدات نظامی ابرقدرت‌های جهان را خنثی کرد و در حوزه‌های سیاسی به موفقیت‌های بزرگی دست یافت، در بخش اقتصادی، به دلیل شیفتگی غالب متولیان اداره این بخش به مکاتب اقتصادی بیگانه، در بن‌بست نظریه‌های توسعه وارداتی گرفتار شد و سالیان درازی را با آزمون و خطا از دست داد. دشمنان نیز با راهنمائی ضدِّانقلاب و فتنه گران، با تمرکز براین نقطه آسیب پذیر، جبهه وسیعی را برعلیه نظام اسلامی ایران در حوزه اقتصادی باز کردند و با تحریم و انواع شیوه های ناجوانمردانه و غیرقانونی دیگر، کوشیدند تا ملّت آزاده ایران را به تسلیم وادارند.
برای مقابله با این توطئه، از سالهای دور در بیانات و پیامهای رهبر فرزانه انقلاب مسأله اقتصاد مقاومتی مطرح شده تا با تأکید بر ضرورت بکارگیری ظرفیتهای انسانی و مادی بیشمار کشور، ساماندهی نظام نوآوری، افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان، ارتقاء شاخصهای عدالت اجتماعی، تأمین امنیت غذائی و درمانی، حمایت هدفمند از صادرات، افزایش قدرت رقابت پذیری، قطع وابستگی بودجه به نفت، شفّاف سازی اقتصادی، تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری و کارآفرینی، رصد برنامه های تحریم و افزایش هزینه برای دشمن و مانند آن، شکوفائی اقتصادی را بهمراه کاهش آسیب پذیری محقّق سازد. امّا علیرغم تأکیدات چندین ساله در این مورد و ابلاغ رسمی سیاستهای اقتصاد مقاومتی توسط ایشان، اقدام چشمگیر و مؤثّری در اجرای این سیاستها صورت نگرفت، که علّت آن را باید در سطحی نگری مسئولین و خوش بینی آنها به دشمن و عادت خسارت بار به درآمد نفت و مانند آن جستجو کرد.

 بدون تردید در حل بحران اقتصادی کشور نسخۀ شفابخش همان اقتصاد مقاومتی است که سیاستهای کلی آن در سال ۱۳۹۲توسط رهبر فرزانۀ انقلاب به سران سه قوّه ابلاغ گردید، سیاستهائی که سالها قبل از آن نیز توسط ایشان مطرح می شد و بر همین اساس بعضاً در برنامه های ۵ سالۀ توسعه یا بودجه عمومی کشور منظور شده اند، همچنانکه فی المثل در قانون برنامۀ ۵ سالۀ پنجم توسعه، بمنظور کاستن از میزان وابستگی اقتصاد به نفت، مقرّر شد که از سال اجرای قانون یعنی سال ۱۳۷۹، سالانه ۲۰ درصد از میزان اتکاء بودجه کشور به نفت کاهش یابد، که اگر این قانون بخوبی اجرا می شد می بایست از ابتدای سال ۱۳۸۴ وابستگی بودجه کل کشور به نفت به صفر برسد و یکی از بزرگترین حربه های دشمنان برعلیه اقتصاد کشور و انقلاب اسلامی بی خاصیت گردد. امّا اینکار براثر خیانت و یا ناتوانی و راحت طلبی متولیان انجام نشد تا دشمنان بتوانند با استفاده از حربه تحریم نفتی و مانند آن ضربات سختی به اقتصاد ایران وارد کنند.
اینک از ابلاغ رسمی سیاستهای اقتصاد مقاومتی سالها می گذرد و در حالیکه پس از ابلاغ این سیاستها، این امیدواری بوجود آمده بود که دستاوردهای پیش بینی شده از اجرای این سیاستها محقّق شده و اقتصاد کشور ضمن رهائی از چنبره توطئه های دشمنان بتواند به شکوفائی و رونق مورد انتظار دست یابد، امّا ملاحظه می شود نتایج مورد نظر حاصل نشده و لذا انتظار می رود که دولت مردمی سیزدهم در این مورد نیز با جدیت به جبران عقب ماندگیها بپردازد و با اجرای کامل سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظّم رهبری، بخش اقتصاد را نیز به یکی از نقاط قوت نظام اسلامی تبدیل کند. ان شاء ... .
موسوی زاده 
 

 

برچسب ها : اقتصاد کشور اقتصاد مقاومتی رونق و رشد اقتصادی کشور