شماره خبر : 29481
منتشر شده در مورخ : ۸ بهمن ۱۴۰۲
ساعت : 12:10
خوزستان بهترین گزینه برای زراعت چوب

خوزستان بهترین گزینه برای زراعت چوب

                                              
 
اگرچه از زمانی که استان خوزستان به صفت "زرخیز" موصوف شد اطلاع چندانی در دست نیست لیکن آنچه از قرائن و شواهد تاریخی و موجودبر می آید این استان نه تنها پس از پیدایش نفت و فعّال شدن این صنعت و بسیاری از صنایع بزرگ دیگر در استان، شایسته چنین وصفی شده بلکه  حداقل از دو سه هزار سال پیش در رأس مناطق تولیدی کشور قرار داشته و از وجود دهها بند و سد بر روی رودخانه های استان و بویژه کارون بزرگ که بمنظور تقسیم و توزیع آب کشاورزی احداث شده برمی آید که بویژه در بخش کشاورزی با وجود کشاورزانی سخت کوش و ماهر این استان همیشه سرآمد بوده است و مطالعات مربوط به آمایش سرزمینی نیز بر صحّت این نظر مهر تأیید زده است. امّا با اینهمه از نحوست بعضی بی تدبیریها و ضعف مدیریتها بسیاری از استعدادهای این استان مورد غفلت قرار داشته و استان و کشور از بلااستفاده ماندن بسیاری از ظرفیتهای خود دچار زیانهای غیر قابل جبرانی شده است.
از جمله ظرفیتهای بالقوّه استان که با وجود کارآفرینان داوطلبِ بفعلیت در آوردن این ظرفیتها، تنگ نظریها و ضعف مدیریتی مانع بهره برداری از آن شده، توسعه زراعت چوب در استان است که دولت سیزدهم در سطح کشور بانی اجرای آن شده زیرا این طرح هم به جهت نیاز صنایع چوب کشور و هم برای حفاظت از جنگلهای ارزشمند و هم به لحاظ اشتغالزائی و نیز تلطیف آب و هوا و بسیاری جنبه های مثبت دیگر، فواید زیادی برای کشور دارد .
مجلس شورای اسلامی بمنظور افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و جلوگیری از قاچاق چوبهای جنگی و حفظ این گنجینه های ارزشمند که ریه زمین بشمار می آیند، در سال 89 قانونی را برای توسعه زراعت چوب به تصویب رساند که چندان مورد توجّه دولتها قرار نگرفت امّا اینک دولت سیزدهم آستین همت بالا زده تا با اجرای طرحی ملّی ضمن استفاده از زمینهای بایر برای اجرای این طرح و استفاده از طرح آبیاری قطره ای و استفاده از باز چرخانی آب فرصت کم نظیری جهت استفاده از ظرفیتهای اقتصادی بلا استفاده مانده بوجود آورد و ضمن اشتغالزائی و درآمدزائی برای جوامع محلی و استفاده از زمینهای نامرغوب، تأمین نیاز صنایع سلولزی کشور را از واردات و خروج ارز به تولیدات داخلی سوق دهد. مقامات استان، خوزستان را که در گذشته سابقه چندانی در صنعت چوب نداشت، اینک پیشتاز این طرح ملی اعلام کرده اند که تا 300 هزار هکتار از زمینهای فقیر استان را که برای دیگر محصولات کشاورزی کار آئی چندانی ندارند، بزیر کشت خواهد برد و خوراک حداقل 50 کارخانه و اشتغال 580 هزار نفر را در دو بخش کشاورزی و صنایع چوب میسّر خواهد کرد.
طبعاً این طرح ملّی در هر استانی متناسب با شرایط آب و هوائی و نوع زمین، گونه خاصی از درختان را می طلبد و در استان خوزستان با توجّه به تجارب قبلی، گونه ای از درختان سریع رشد اکالیپتوس که به آب کمتری نیاز دارد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پیش بینی می شود با زراعت این درخت در استان علاوه بر تأمین بخش عمده ای از نیاز صنایع چوب کشورهمچون کاغذسازی، تولید نئوپان و مانند آن، آب و هوای استان بخصوص در مناطق نزدیک به محل اجرای طرح تغییر محسوسی پیدا کند و ضمن جلوگیری از هجوم ریزگردها،  سرایط بهتری برای فعالیت کشاورزان فراهم شود و در آینده ای نه چندان دور کشورمان از وارد کننده به صادر کننده چوب تبدیل گردد. ان شاء ... .
موسوی زاده
 
 

 

برچسب ها : خوزستان زراعت چوب صنایع