شماره خبر : 29436
منتشر شده در مورخ : ۷ بهمن ۱۴۰۲
ساعت : 11:27
بازگشت پیروزمندانه مجاهدین جهاد اکبر!

بازگشت پیروزمندانه مجاهدین جهاد اکبر!

                             
اعتکاف سه روزه مجاهدان عرصهِ جهاد اکبر امروز به پایان می رسد و این مشتاقان تقرّب آستان الهی که اکثریت قریب به اتفاق آنان را جوانان تشکیل می دهند، بفضل الهی آماده شده اند تا با روحی سرشار از معنویت، دستاوردهای این جهاد را در زندگی فردی و اجتماعی بکار گیرند.  
اعتکاف یکى از سنت‏هاى حسنه و عبادات مستحب اسلامى است، که پس ازپیروزى انقلاب اسلامى احیاء گردید.این سنت، در اسلام و سایر ادیان آسمانى همیشه طرفداران و عاملانى داشته و به ویژه در شهرهاى شیعه نشین و حوزهای علمیه شیعه مورد توجه بوده است. ‏این عبادت در حقیقت دوره کوتاه مدّت جهاد با نفس و خود سازى است، که حداقل سه روز طول مى‏کشد و معتکف در مدّت اعتکاف با آزاد ساختن خود از حاکمیت غریزه‏ها، عادت‏ها و اشتغالات معمول زندگى، تنها به عبادت و خود سازی می پردازد.‏اگرچه فکر گوشه نشینى و کناره گیرى از اجتماع را دین فطرت پذیر اسلام باطل اعلام کرده است، امّا اعتکاف را به عنوان فرصتى براى بازگشت‏ به خویش و خداى خویش قرار داده تا مشتاقان رهائی از هیاهوی زندگی مادی، بتوانند چند روزی با خداى خود خلوت کرده و با توشه معنوى و اعتقادى راسخ و ایمان و امیدى بیشتر به زندگى باز گردند. ‏ ‏
تا قبل از پیروزى انقلاب اسلامى اعتکاف حالت فراگیر و عمومى نداشت، امّا با وزش نسیم جانبخش انقلاب اسلامی در ایران، این سنت در میان جمع کثیرى از اقشار گوناگون به ویژه دانشجویان دانشگاهها و طلّاب حوزه های علمیه، احیاء گردید و هم اکنون حدود 10 درصد مساجد کشور، در روزهای 13 و 14 و 15 ماه مبارک رجب، میزبان کسانی اند که تلاش می کنند تا با نجات خود از گرداب روزمرّگی و دوری چند روزه از التهابات روزانه و شرکت در جهاد اکبر(مبارزه با نفس) به سوی خدای خویش باز گردند.
‏بدون تردید، عبادت خداپسندانه اعتکاف همچون هر عمل خالص و پاکی، آثار فراوان فردی و اجتماعی و اخروی بسیار دارد.تقویت اراده، انس با معنویت، دوری از غفلت و فراموشی، و تواضع و فروتنی را از آثار فردی اعتکاف، افزایش سلامت جامعه، کاهش گناهان و برقراری ارتباط با صالحان را از آثار اجتماعی و تقرّب به پروردگار، آمرزش گناهان و ورود به رضوان الهی، ازآثار اخروی اعتکاف محسوب می شوند.‏در استقبال کم نظیر ملّت ایران به این عبادت خالصانه ، آنچه بسیار شوق انگیز و امیدوارکننده است فزونی چشمگیر جوانان و نوجوانان در این عرصه است که آینده ای سرشار از معنویت و جامعه ای خدامحور را نوید می دهد، کثرت حضور زنان در این مراسم نیز با توجّه به جایگاه استثنائی آنان در رشد جامعه، چشم اندازی افتخارآفرین را در رشد معنوی جامعه  بدنبال خواهد داشت. ان شاء ... .
یادآوری این نکته بسیار ضروری است که علیرغم استقبال بی نظیر جوانان و زنان و سایر اقشار جامعه از شرکت در مراسم اعتکاف و با وجود بیش از 60 هزار مسجد در کشور بدلیل کمبود امکانات مساجد برای برگزاری این مراسم، تنها حدود 7000 مسجد توانسته اند پذیرای این مشتاقان باشند و ستادهای برگزاری مراسم اعتکاف مجبور شده اند که به جمع کثیری از این مشتاقان جواب منفی دهند لذا ضرورت دارد که امکاناتی فراهم شود تا با کمک خیرین مسجد ساز، ستاد نماز و مانند آن برتعداد مساجد مناسب برای برگزاری  اعتکاف افزوده شود تا همه علاقمندان به شرکت در جهاد اکبر بتوانند از این فرصتهای گرانبها بهره مند شوند.
موسوی زاده
 
 

 

برچسب ها : جهاد جهاد اکبر اعتکاف