شماره خبر : 29376
منتشر شده در مورخ : ۵ بهمن ۱۴۰۲
ساعت : 11:35
میلاد نسخه اصلی انسان کامل و گواه هدفمندی جهان خلقت

میلاد نسخه اصلی انسان کامل و گواه هدفمندی جهان خلقت

                                                 
 
امشب، شب سیزدهم رجب، شب میلاد مولود کعبه است، مولودی که از پرتو وجودش بسیاری از معماهای خلقت رازگشائی شد. خالق هستی، جهان را هدفمند آفریده است و علاوه بر آیات و بینات روشن، ‌در بین انسانها نیز برگزیدگانی دارد که با گفتار و کردار و رفتارشان هدفمندی جهان را گواهی می کنند و از آن میان، امام ما و سرور و امیر مؤمنان عالم، نسخه منحصر به فردی است که زندگانی پربارش بر شعار منادیان پوچی و بی‌هدفی هستی خط بطلان کشیده است.
۲۳ سال قبل از هجرت در شب سیزدهم ماه رجب ،به معجزه الهی دیوار خانه کعبه شکافت و در میان اعجاب طواف کنندگان، مادری به درون خانه دعوت شد تا فرزند خود را در این مکان مقدس به دنیا آورد، فرزندی که نسخه اصلی انسان کامل و سرمشق انسانیت برای تمام دورانها و پاسخ قطعی به ابهام فرشتگان در دستور سجده به آدم شد. این مولود کسی نبود جز امیر مؤمنان علیه السّلام که پیامبر اسلام صلی‌…علیه و آله در وصفش فرمود جز من و خدا هیچکس او را به بخوبی نمی‌شناسد با اینهمه او به عنوان پیشوای اهل ایمان و سرور پرهیزکاران باید سرمشق انسانها باشد و هرکس بفراخور استعداد و ظرفیت خود از این نسخه کامل انسانیت بهره مند شود. همچنانکه خود می فرماید : "هر پیروی را پیشوائی است که از او پیروی می کند... و چون نتوانید مثل من عمل کنید، با پرهیزکاری و مجاهده و پاکدامنی و دوستی مرا یاری دهید."
با میلاد مسعود امیرمؤمنان علیه السّلام، پروردگار جهان نسخه منحصر بفردی را به جهانیان عرضه کرد که زندگانی پربارش بر شعار منادیان پوچی و بی‌هدفی هستی خط بطلان کشید، نسخه ای از انسان کامل که باور به هدفمند بودن جهان را چنان در رفتار و کردار و گفتار خود متجلّی ساخت که به عنوان الگوی کامل انسانیت، محبوب همه انسانهای مؤمن و صاحب اندیشه از هر دین و آئینی شد. همچنان که اگر شیعیان او در عظمتش قلم‌فرسایی کرده اند، دیگر فرقه های اسلامی و پیروان سایر ادیان و اندیشه‌ها نیز او را بزرگ شمرده و در توصیفش تلاش فراوان کرده‌اند که در نتیجه آن، صدها کتاب به زبان‌های مختلف و بوسیله مؤلّفین گوناگون از ادیان و مذاهب اسلامی و غیراسلامی منتشر شده است. جرجی زیدان نویسنده مشهور مسیحی پس از مطالعه طولانی در زندگی مولای متقیان می‌گوید : ” اگر بگویم مسیح از علی ( علیه السّلام ) بالاتر است عقلم اجازه نمی‌دهد، و اگر بگویم علی ( علیه السّلام ) از مسیح بالاتر است دینم اجازه نمی دهد.” و جرج جرداق مورخ و شخصیتی سرشناس مسیحی که چهار دهه از عمر خود را صرف مطالعه و تحقیق در مورد امام الموحّدین علیه السّلام کرده و حاصل تحقیقات وی چندین جلد کتاب ارزشمند در مورد شخصیت آن بزرگوار است ضمن اینکه می‌گوید پس از آشنائی با این بزرگوار دیگر حاضر نیستم وقتم را صرف مطالعه در زندگی دیگر شخصیتهای جهانی کنم از صمیم قلب چنین آرزو را می‌کند:” ای روزگار کاش می توانستی همه قدرت هایت را، و ای طبیعت، کاش می توانستی همه استعدادهایت را در خلق یک انسان بزرگ، نبوغ بزرگ و قهرمان بزرگ جمع می‌کردی و یک بار دیگر به جهان ما یک علی دیگر می دادی.”
13 رجب میلاد باسعادت گواه هدفمندی هستی و الگوی هدفمندان عالم، مولای متقیان علی(ع) را گرامی می داریم و توفیق شناخت واقعی و پیروی این الگوی منحصر به فرد هستی را از خالق هستی خواهانیم.
موسوی زاده

 1402/11/4

برچسب ها : روز میلاد روز پدر ولادت امام علی(ع)