شماره خبر : 29330
منتشر شده در مورخ : ۲ بهمن ۱۴۰۲
ساعت : 14:21
سند حقانیت ولایت علوی

سند حقانیت ولایت علوی


گفتیم که ماه رجب را ماه ولایت نیز گفته اند زیرا که در این ماه مناسبتهای متعدّد منسوب به اولیاء الهی علیهم السّلام را داریم که از جمله آنها ولادت مسعود و پربرکت امام جواد علیه السّلام در روزی چون امروز؛ دهم ماه رجب است. مولودی که ولادت و امامتش معجزه ای در اثبات وحیانی بودن خلافت رسول... صلّی ...علیه و آله و سلّم و حقّانیّت ولایت علوی بود و وقتی بدنیا آمد، پدر بزرگوارش؛ امام هشتم علیه السّلام فرمود برای شیعیان مولودی پربرکت تر از او زاده نشده است. چرا که به عنوان تنها فرزند ذکور امام رضا علیه السّلام در زمانی پا به عرصه وجود گذاشت که از عمر شریف پدر بزرگوارش چهل و هفت سال گذشته بود و چون هنوز فرزند ذکوری  نداشت، شیعیان از سرنوشت رهبری پس از ایشان در نگرانی بسر می بردند و دشمنان شادمان از قطع جریان امامت، فروپاشی مکتب شیعه را، که بنای آن بر رهبری معصوم قرار دارد انتظار می کشیدند. ولادت این مولود مبارک باعث آرامش شیعیان و ناامیدی دشمنان گردید.
با تولّد معجزه آسای این نوزاد مبارک که تنها فرزند ذکور امام رضا علیه السّلام بود، شیعیان بار دیگر بر استمرار امامت دلگرم شدند، امّا باشهادت امام علیه السّلام، در حالیکه از سن شریف فرزند ایشان بیش از 8 سال نمی گذشت و امامت کودکی 8 ساله، که تا آن زمان سابقه نداشت، دور از ذهن می نمود، نگرانی و نومیدی بار دیگر بر بسیاری از شیعیان مستولی شد و حکّام ستمگر عباسی و سایر دشمنان شیعه نیز شادمان از سرگشتگی شیعیان، بر این نومیدی دامن می زدند و برای تردید افکنی در اذهان شیعیان، جلساتی برای مناظرهِ علمای بزرگ با امام خردسال برگزار می کردند تا بخیال خود با طرح سوآلات مشکل و آشکار کردن ناتوانی امام در پاسخگوئی به این سوآلات، مکتب تشیع و جایگاه ائمه علیم السّلام را مردود شمرده و با ممنوع کردن فعالیت شیعیان خود را از مزاحمت اسلام حقیقی رها سازند. که البته با موفّقیت های معجزه آسا و قاطع امام جواد علیه السّلام و شکست خوارکننده علماء درباری، جایگاه برتر خاندان رسالت بیش از پیش آشکار شد و این مسأله ضمن استحکام بیشتر ایمان شیعیان، گسترش دامنه نفوذ امامت را در جهان اسلام نیز موجب گردید. ‌
امام جواد علیه السّلام علاوه بر بهره گیری از جلسات مناطره برگزار شده توسط دشمنان، برای اثبات امامت خود و افشاء انحراف علما و مکاتب غیرشیعه، با تشکیل جلسات درس، همچون جدّ بزرگوارش امام صادق علیه السّلام، به تربیت صدها شاگرد برجسته ای موفّق گردید که هریک نقشی عظیم در گسترش مکتب تشیّع ایفا کردند. ‌
این امام بزرگوار همچنین پایه گذار نظام وکالتی بود که توسط امام هادی و امام عسکری علیهم السّلام تکامل یافت. این نظام که جهت آشنائی مردم با اسلام ناب و آماده سازی جامعه شیعه برای ورود به دوران پر رمز و راز غیبت طراحی شده بود، با اعزام نمایندگانی از سوی ایشان به اقصی نقاط سرزمینهای اسلامی آغاز شد و توانست بر اتحاد و انسجام شیعیان افزوده و سایر مسلمانان را با حقایق مکتب تشیّع آشنا سازد، این طرح که پس از شهادت امام جواد علیه السّلام نیز ادامه یافت، با بالا بردن آگاهی های مسلمانان، شرایط را برای حالت اضطراری عدم دسترسی مستقیم مردم به امام معصوم، آماده ساخت.
با عرض تبریک میلاد باسعادت این امام بزرگوار، که بحق پربرکت ترین مولود برای شیعیان بوده، معرفت، زیارت و شفاعتش را از پروردگار عالم مسئلت داریم.
موسوی زاده
 

 

برچسب ها : ولایت علوی ماه رجب امام هادي و امام عسكري عليهم السّلام