شماره خبر : 29225
منتشر شده در مورخ : ۲۷ دی ۱۴۰۲
ساعت : 11:45
نقش آفرینی های فدائیان اسلام در پیشبرد نهضت  اسلامی ایران

نقش آفرینی های فدائیان اسلام در پیشبرد نهضت  اسلامی ایران


نهضت اسلامی و ضدّاستبداد و استکبار ملّت ایران به رهبری روحانیت مبارز، در طول حیات 150 سالهِ خود، در راه تحقّق حاکمیت احکام الهی، شهدای گرانقدر زیادی را تقدیم کرده است، امّا در این میان شهدای جمعیت فدائیان اسلام، به رهبری نواب صفوی را، که در سحرگاه ۲۷ دی ماه ۱۳۳۴ توسط رژیم منحوس شاه تیرباران شدند، باید از مخلصترین و مؤثرترین شهدای این انقلاب به حساب آورد. ‌
وقتی فرمان تیرباران رهبر و اعضای گروه فداییان اسلام اجرا شد، رژیم پهلوی گمان می‌کرد که توانسته است ضربه‌ای جبران‌ناپذیر بر سازمان مبارزاتی روحانیت وارد کند، امّا در حقیقت، شهادت این مجاهدان فی‌سبیل‌...، که از مخلصترین و محکمترین شاخه های نهضت اسلامی بشمار می آمدند، به مبارزات ملّت مسلمان ایران به رهبری روحانیت جانی تازه بخشید و برچیده شدن طومار شاهنشاهی را تسریع کرد.
فدائیان اسلام که کار خود را با کسب مجور از مراجع و اعدام کسروی مرتد آغاز کرده و خواهان اجرای احکام اسلامی در کشور بودند، علی‌رغم اختلافات مبنائی با جبهه ملّی، به توصیه آیت ... کاشانی، رهبر وقت نهضت اسلامی ایران، پشتیبانی از این گروه را پذیرفتند و با فداکاری و خطرپذیری های شجاعانه ای بشرح زیر، زمینه‌ساز ورود نامزدهای این جبهه به مجلس شانزدهم، تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت در مجلس و نخست‌وزیری مصدق شدند:
1- در جریان انتخابات مجلس شانزدهم که به پیروزی نامزدهای ملی‌گرای حمایت‌شده فدائیان اسلام منجر شد، وقتی با سرقت صندوق‌های رأی توسط هژیر وزیر دربار، نام ملی‌گراها از لیست برندگان حذف و به اعتراضات مردم و گروه‌های سیاسی در این مورد اهمیت داده نشد، قتل هژیر با گلوله فدائیان اسلام بود که ابطال انتخابات و برگزاری انتخابات مجدد و پیروزی چشمگیر ملّی‌گراها را موجب گردید.
2- به هنگام ارائه طرح خلع ید انگلیسی‌ها و ملّی شدن صنعت نفت وقتی مخالفت همه‌جانبه رزم‌آرا نخست‌وزیر عامل انگلیس، تصویب این طرح را به بن‌بست کشاند، باز این خطرپذیری فدائیان اسلام در اعدام این مهره انگلیس بود که بن‌بست‌ها را در تصویب این طرح شکست و نخست‌وزیری مصدق را موجب گردید.

امّا مصدّق و ملّی‌گراهای همراه او در اوّلین فرصت، رهبر فدائیان اسلام را که جز اجرای احکام اسلامی مطالبه‌ای نداشت دستگیر کرده، و به زندان انداختند، با وجود این وقتی دولت مصدق در خطر سقوط قرار گرفت، رهبر فدائیان اسلام به او نامه نوشت و آمادگی خود را برای نجات دولت و نهضت ملّی با شرط متعهد شدن دولت به اجرای احکام اسلامی در کشور اعلام نمود، ولی مصدّق و همراهانش، شکست نهضت ملّی، بازگشت شاه فراری و سلطه 25 ساله امریکائیان بر کشور را بر قبول شرط شهید نواب صفوی ترجیح دادند.
تجربه پرهزینه جمعیت فدائیان اسلام در قبول همراهی و پشتیبانی از گروه‌های ملّی‌گرا، ملّت ایران را واداشت که با فرمان‌پذیری از رهبر بیدار دل خود، خمینی کبیر رحمت ... علیه، آخرین نخست‌وزیر شاه را که با نقاب ملّی‌گرائی به میدان فریب مردم آمده بود، طرد کنند و آخرین ترفند شاه و اربابانش را برای استمرار سلطه بر ایران به شکست کشانده و پس از پیروزی انقلاب نیز با حذف ملّی‌گراها از صحنه قدرت سیاسی ، ثبات و تعالی انقلاب را تضمین کنند.
موسوی زاده



 

برچسب ها : فدائیان اسلام نهضت  اسلامی ایران ایران