شماره خبر : 29169
منتشر شده در مورخ : ۲۵ دی ۱۴۰۲
ساعت : 11:25
شهادت زمینه ساز عصر غیبت؛ امام هادی علیه السّلام!

شهادت زمینه ساز عصر غیبت؛ امام هادی علیه السّلام!


 
ماه رجب را از آن جهت ماه ولایت نیز گفته اند که روزهای متعدّدی از این ماه به بعضی از ائمهِ معصومین علیهم السّلام منتسب است. از جمله امروز؛ سوم این ماه، سالروز شهادت امام یازدهم؛ امام هادی علیه السّلام است که در یکی از حسّاسترین دورانهای تاریخ تشیُّع به مدت 33 سال امامت شیعه را به عهده داشتند. امام بزرگواری که همچون پدر بزرگوارشان در سن کودکی به امامت رسیدند و با وجود هم عصر بودن با تعدادی از خونریزترین خلفای عباسی و تبعید و محاصره طولانی مدت در سرزمینی غریب، توانستند به بهترین شکل ممکن نقش خود را در هدایت و سازماندهی شیعیان، حفظ و نشر آثار و معارف اصیل اسلامی، دفاع از مرزهای عقیدتی اسلام، آماده سازی شیعه برای پذیرش شرایط پیچیده دوران غیبت و  تبیین جایگاه والای ائمه علیهم السّلام ایفا کنند.
از آنجا که پایگاه مردمی امامان شیعه همیشه موجب نگرانی خلفای جور و غاصبین جایگاه امامت بود، لذا متوکّل عبّاسی که از سرسخت ترین دشمنان ائمه و شیعیان بود و بیشترین همزمانی خلافت را با امامت امام هادی علیه السّلام داشت، به محض رسیدن به خلافت، مانع ادامه زندگی امام در مدینه شد و به فرمان او، ایشان را به همراه خانواده به سامرا، مرکز نظامی حکومت عباسی، تبعید کردند و در پادگانی نظامی تحت نظر قرار دادند تا ضمن محروم کردن مسلمانان از دسترسی به معارف حقیقی اسلام، مانع گرد آمدن شیعیان و مخالفان حکومت عباسی حول محور این بزرگوار گردآمده و خطری برای دستگاه خلافت بوجود آورند. اما آن بزرگوار در شرایط تبعید و سختگیریها و مراقبتهای طاقت فرسائی که خلفای ستمکار عبّاسی در حق ایشان اعمال می کردند، با برنامه ریزی دقیق فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و  گسترش نظام وکالت، که از دوران امام صادق علیه السّلام شکل گرفته بود و تعیین نمایندگانی در اقصی نقاط جهان اسلام و تقسیم کار بین آنها، بدون اینکه حساسیت چندانی برانگیزند، ضمن تربیت شیعیان و هدایت آنها و نیز جذب برخی مقامات متنفذ پیرامون خلفاء، مبارزه وسیعی را برعلیه حاکمیت جور آغاز کردند که هم در بعد فرهنگی و سیاسی نتایج چشمگیری در برداشت و هم در بعد نظامی در شکل قیامهای متعدّد علویان، ضربه های کاری بر پیکر حکومت عباسی وارد کردند.
لازم به یادآوری است که یکی از بزرگترین برکات وجودی امام هادی علیه السّلام صدور زیارت جامعه کبیره از سوی ایشان است که دائرهِ المعارفی بی نظیر در شناخت امامان معصوم علیهم السّلام بشمار می رود، این زیارت که برمداومت در خواندن آن بسیار تأکید شده و در حرم هر یک از ائمه علیهم السّلام می توان آن را خطاب به همان امام خواند، اقیانوسی موّاج از معارف الهی و مضامین عالی مشتمل بر معرفی مقام آن بزرگواران است. زیارت جامعه کبیره بنابر نظر علما و محدثین بزرگ از نظر سند و روایت از صحیح‌ترین و قوی‌ترین زیارات ائمه علیهم السّلام است و میراث گرانبهائی از آن امام بزرگوار است که شرحی کامل از خصوصیات، مقامات و جایگاه والای پیشوایان معصوم علیهم السّلام را در بر دارد.
شهادت امام هادی علیه السّلام را به جهان شیعه، به ویژه هموطنان عزیز تسلیت می گوئیم و انس با زیارت بی نظیر جامعه کبیره که از ناحیه ایشان صادر شده و بهره برداری از مفاهیم والای آن توصیه می کنیم.
موسوی زاده



 

برچسب ها : شهادت شهادت امام هادی علیه السّلام امام هادی علیه السّلام