شماره خبر : 29049
منتشر شده در مورخ : ۲۳ دی ۱۴۰۲
ساعت : 8:27
آغاز بهار معنویت و سالروز میلاد احیاگر اسلام ناب

آغاز بهار معنویت و سالروز میلاد احیاگر اسلام ناب

 
به ماه رجب وارد شده ایم، ماهی که پروردگار مهربان به آن امتیازاتی بخشیده است تا طالبان کمال و رستگاری بتوانند در این ماه به بیشترین فیض نائل شوند.  بهار معنویّت سه ماه است، رجب، شعبان و رمضان و اگر چه ماه میوه‌چینی در این فصل، ماه رمضان است، امّا ورود به میهمانی رمضان و کسب تضمین سعادت یکساله در شب قدر، به آمادگی‌هایی نیاز دارد و رحمت الهی چنین اقتضا کرده است که ماه رجب با ویژگی‌های بی‌شمارش، به بهترین فرصت برای حودسازی، جبران عقب ماندگی‌ها و تقویت ایمان تبدیل شود و آغازی برای حیاتی دوباره و فصلی نو در زندگی مشتاقان پاکی و جویندگان رستگاری و طالبان رضای الهی باشد. رجب ماه خدا و نیایش و دعا و استغفار و روزه و اعتکاف و توبه است، ماه نبوت و بعثت است، ماه ولایت است که در آن، میلاد علی علیه‌السّلام در خانه خدا و میلاد امام باقر و امام محمد تقی و شهادت امام موسی کاظم و امام هادی علیهم‌السلام رخ داده ، شب اولین جمعه‌اش لیلة‌الرّغائب است که از برترین شبهای سال محسوب می شود. سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم آن ایّام‌البیض است که روزه و اعتکاف در آن ضامن خشنودی و آمرزش پروردگار است. این چنین است که در این ماه شرایط کاملا فراهم گردیده تا همه، حتی عقب ماندگان از مسیر حقّ، بتوانند یک شبه ره صد ساله طی کنند و با شستشو در زلال ماه رجب آلودگی‌ها را از خود پاک ساخته، آماده و شایسته ورود به ماه میهمانی خدا، و بهره گیری از نعمات گسترده بر سفره ماه مبارک رمضان شوند.
امّا اولین روز این ماه به میلاد با سعادت امام باقر علیه السّلام مزیّن شده است، امامی که مژده میلاد و تأثیر بی چون و چرایش را در احیا اسلام ناب و انقلاب در علوم اسلامی، رسول گرامی اسلام صلّی ا...علیه و آله وسلّم به صحابی خود، جابر ابن عبدا... انصاری داده بود. امامی که در سه سالگی ناظر واقعه کربلا بود و شکنجه های یزیدیان را در طول دوران اسارت از کربلا به کوفه و شام با تمام وجود لمس کرد و پس از درک دوران 35 ساله امامت پدر بزرگوارش، وقتی به امامت رسید، با تاسیس حوزه علمیه شیعه و تربیت شاگردان برجسته‌ای که هریک از آنها به کسب ده‌ها هزار حدیث از آن بزرگوار و اشاعه آن در بین مسلمانان موفق شدند، زمینه‌ای مناسب فراهم کرد تا فرزند بزرگوارش امام صادق علیه‌السّلام بتواند دانشگاه بزرگ جعفری را بنا کند و با تربیت هزاران شاگرد در علوم مختلف، بقا و پیشرفت اسلام را تضمین نماید.
امّا اگرچه بعد علمی زندگانی امام پنجم علیه السّلام بر دیگر ابعاد زندگی آن بزرگوار سایه افکنده است، ولی نقش این امام در احیاء آن دسته از احکام اسلامی که با سیاستهای ضدِّاسلامی خاندان بنی امیّه به انزوا رفته بود نیز بسیار برجسته است، از جمله اینکه ایشان در اوج قدرت شیطانی بنی امیّه و باوجود سختگیریهای وحشیانه آنان با مخالفان، به مخالفت با خلافت غاصبانه بنی اموی به عنوان بالاترین منکر در جامعه اسلامی می پرداختند و مردم را نیز به مبارزه با این منکر بزرگ دعوت می کردند. بطوریکه حمایتهای آشکار یا ضمنی آن بزرگوار از قیامهای ضدِّاموی، توانست نقش بسیار مؤثّری در فروپاشی این حکومت ضدِّاسلامی داشته باشد.
حلول ماه پر فضیلت رجب و میلاد امام باقر علیه السّلام را تبریک می گوئیم و توفیق طالبان کمال و رستگاری در بهره برداری از فیوضات این ماه شریف از پروردگار مهربان خواستاریم.
موسوی زاده

 

برچسب ها : میلاد ماه رجب ماه شعبان ماه رمضان