شماره خبر : 29017
منتشر شده در مورخ : ۲۱ دی ۱۴۰۲
ساعت : 11:1
عزم جدّی در نظارت و پیگیری حقوق عامه!

عزم جدّی در نظارت و پیگیری حقوق عامه!

            
 
دبیر ستاد احیای امز به معروف و نهی از منکر خوزستان، اخیراً از معرّفی مدیران کمکار به دستگاه قضائی در قالب گشت ارشاد سخن گفته و از مردم خواسته است نسبت به مدیرانی که تراز انقلاب عمل نمی کنند مطالبه گر باشند. این مقام مسئول از وجود قانون برای پیگیری عملکرد چنین مدیرانی خبر داده و وعده پیگیری تا رسیدن به نتیجه را داده است.
موضوع احقاق حقوق عامه و رسیدگی به جرم ترک فعل مدیران، موضوع تازه ای نیست و سالها است که در قوانین جاری برای رسیدگی به این مسأله پیش بینی هائی صورت گرفته و علاوه بر دستگاههای نظارتی همچون سازمان بازرسی کشور و مانند آن، در هر یک از سازمانها نیز واحدهائی همچون دادگاه رسیدگی به تخلفات اداری وجود دارد که وظیفه ارزیابی عملکردها در سازمان را به عهده دارند تا در صورت کشف تخلف به اقدامات تنبیهی دست زنند امّا تا قبل از این ظاهراً این واحدها و قوانین، خاص کارکنان دون‌پایه بوده و مدیران ارشد بابت عملکرد نامطلوب و یا خطا در انجام وظایف بندرت مورد بازخواست قرار می گرفته اند و در بسیاری از موارد جهت لاپوشانی خطای صورت گرفته به جابجائی خاطی بسنده شده که غالباً این جابجائی نیز به نوعی ترفیع شغلی ختم می شده است. البته این نوع برخورد  در مواقعی بوده که عملکرد مدیر یا مسئولی نامطلوب باشد و احیاناً تخلّف روشنی در انجام وظایف صورت گرفته باشد، امّا اگر مدیر و مسئولی بخشی از وظایف خود را انجام نداده و با ترک فعل خود خسارتهای زیادی به بار می آورد، مطمئن بود که بازخواستی در کار نیست و در صورت کشف ماجرا با دهها توجیه از وی حمایت خواهد شد.
امّا پس از استقرار دولت سیزدهم و براساس وعده رئیس جمهور در راه انذازی گشت ارشاد مدیران و برخورد با مدیرانی که با کمکاری یا ترک فعل حقوق عامه را تضییع می کنند و نیز صدور دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارکنان توسط قوّهِ قضائیه در مهرماه 99، جرم انگاری ترک فعل  و احقاق حقوق عامّه جدّی گرفته شد و همانطور که شاهد بوده ایم مقامات قضائی استان مکرّراً قاطعیت در اعمال این قانون را از مدیران قضائی خواسته اند و  در طی یکی دو سال اخیر نیز گزارشاتی از اقدامات دستگاههای نظارتی همچون سازمان بازرسی کشور و احضار مدیران کم کار به دستگاه قضا و برکناری بعضی مدیران و فرمانداران منشر شده که از عزم دولت و قوّهِ قضائیه برای اجرای قاطع قوانین مربوط به ترک فعل مدیران و احقاق حقوق عامه حکایت دارد. همچنانکه بنا به نقل بازرس ویژه استان خوزستان 235 متخلّف در استان پس از تکمیل پرونده به دستگاه قضائی معرفی شده اند و براساس گزارش استاندار خوزستان 20 مدیر کل و 11 فرماندار استان نیز در همین رابطه تغییر یافته اند.
براین اساس امید می رود که با بازخواست و مجازات مدیرانی که با نداشتن شایستگی و توانائی انجام وظایف محوّله و صرفاً براساس رابطه، مسئولیت پذیرفته و بر اثر کوتاهی در انجام وظایف خود، خساراتی ببار آورده اند، افراد فاقد صلاحیت از ترس بازخواستهای بعدی از قبول مسئولیتهای سنگین بپرهیزند و نظام شایسته سالاری در واگذاری مسئولیتها بار دیگر احیا گردد  و مهمتر آنکه، مدیران فاقد صلاحیت موجود قبل از آنکه به جرم خطا در عمل و یاترک فعل گرفتار پنجه عدالت شوند، به ترک مسئولیت رضایت دهند. ان شاء ... .
موسوی زاده

 

برچسب ها : ستاد امر به معروف و نهی از منکر خوزستان امر به معروف و نهی از منکر خوزستان