شماره خبر : 28409
منتشر شده در مورخ : ۲ دی ۱۴۰۲
ساعت : 8:37
راوی گفت: بسی رنج بردیم در این <سال 30>

راوی گفت: بسی رنج بردیم در این <سال 30>


انگار دیروز بود که با در دست داشتن مدارک لازم برای درخواست مجوز یک نشریه با عنوان <نور خوزستان> به ارشاد اسلامی وقت مراجعه کردیم و پس از آن پی گیری ها به بار نشست و مجوز صادر شد و نهالی در گستره فرهنگی استان کاشتیم و با نیت بارور شدن آن به منظور پایه گذاری مطبوعات پس از انقلاب بدون توقع داشتن کمکی، با خون دل به آبیاری نهال خود پرداختیم با این امید که جامعه مطبوعات از این جرقه فرهنگی پیروی و دیگران و آنها که زمینه کار نشریه دارند، دنباله روی کنند و در نهالستانی که نور خوزستان ایجاد کرد، بکارند تا  دیگران بخورند، یعنی خوراک فرهنگی استان به تدریج تامین شود و دیدیم و دیدید که خوشبختانه چنین شد و امروز بعد از گذشت سه دهه، خوزستان قهرمان در انتشار روزنامه رکورد دار کشور است.
اما پس از نقل این دیباچه، اگر اشاره به مرارت هائی که در این مدت بر ما گذشت، نشود، ظلمی است به خودمان که در برابر انبوه رشک ورزی ها و سنگ اندازی ها مقابله به مثل نکردیم و راهمان را ادامه دادیم، سنگ به شکم بسته و کمبودها را به جان خریدیم تا به هیچ گروه و دستهای وابسته نشویم و مدیون کسی نباشیم تا قلم مان همچنان توانا بماند و دستمان از هیچ تهدید و ارعابی و تطمیعی نلرزد و مصداقی باشیم برای اهالی صادق قلم.
آنهایی را هم که سعی در خدشه دار کردن اذهان نسبت به اعتماد مردم داشته و احیاناً دارند به خالق یکتا می سپاریم و دعا میکنیم هدایت شوند و در جرگه معتمدین درآیند.  ‌
امروز این حقیر (راوی) خود را آزاد و سرافراز می داند که علیرغم رنج های 30 ساله، وقتی شب سر بر بالینمیگذارد، دغدغه ای ندارد که بی خوابی بکشد و در آرامش بسر می برد و امیدوار است چند صباح باقی عمر به همین منوال بگذرد تا در زمان و مکانی که مقدر است آرام بگیرد.
دوستان این مختصر را به بهانه آغاز 30 سالگی روزنامه یک دلنوشته تلقی کنند چون مخاطب خاص ندارد و یک نوشتار کلی است چرا که اگر تا حالا حرفی زده نشده به این جهت بوده که به قول شاعر :
سکوتم از رضایت نیست
دلم اهل شکایت نیست
 ‌که کار ما گذشته از شکایت
 ‌هنوز هم پا ببندیم در رفاقت

 ‌سفر معاون امور جوانان به خوزستان چه دستاوردی داشت؟ 
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان سفر 2روزه ای به اهواز داشت که نتایج این سفر را این طور گزارش داد : رویداد آموزشی همنا در اهواز برگزار شد ( نتیجه چی، چه نصیب استان شد¿) دو نشست یکی با نخبگان دانش آموزی استان و یک نشست دانشجویی داشتیم ( در آنجا چه گذشت¿) ستاد ساماندهی امور جوانان به ریاست استاندار برای پی گیری تسهیلات ازدواج جوانان استان تشکیل شد ( چه تصمیمی گرفتید¿) موضوع دستور رئیس جمهور برای ساخت خوابگاه های متاهلی دانشگاه‌های شهید چمران و علوم پزشکی پیگیری شد ( نتیجه چه شد؟ ) بررسی کردیم که چرا خوزستان وضعیت مطلوبی در پرداخت تسهیلات ازدواج ندارد. (چرا ندارد¿ ) اینها ثمرات سفر آقای معاون به استان بود!
دستگاه ها برای جلوگیری از قتل عام پرندگان مهاجر در تالاب‌های دست ساز، همکاری کنند
تالاب های دست ساز که به آن < محمیه> می گویند به قتلگاه پرندگان مهاجر که میهمان تالاب هور العظیم هستند تبدیل شده است و شکارچیان غیر مجاز با ایجاد این تالابهای دست ساز اقدام به شکار بی رحمانه پرندگان مهاجر میکنند که به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، برای مقابله با این پدیده شوم، نیاز به هم افزایی میان دستگاه های مرتبط به ویژه امنیتی مانند نیروی انتظامی، سپاه و حتی اطلاعات استان است چرا که شکارچیان غیر مجاز در خوزستان به سلاح های جنگی هم مجهز هستد و از آنها کلاشینکف هم کشفو ضبط شده است و بجاست که شورای تامین نیز به این مساله ورود کند.
به گفته یک فعال محیط زیست، تالاب هورالعظیم از نظر تنوع زیستی و گونه ای صد درصد بی نظیر است و در هیچ جا و هیچ تالابی چنین تنوعی از پرندگان مهاجر وجود ندارد اما بی رحمانه توسط شکارچیان غیر مجاز قتل عام می شوند. در روش صید متداول در خوزستان (محمیه) هیچ گزینشی در انتخاب و شکار پرندگان مهاجر وجود ندارد و انواع مختلف گونه های فرود آمده در محمیه ها شکار می شوند و در هر شکار ممکن است صدها پرنده شکار شود. در این میان به گفته یک کارشناس حیات وحش، سازمان محیط زیست توان و هیچ عزمی برای مقابله با حجم وسیع تخلفات و بازارهای علنی فروش گوشت حیات وحش ندارد و شاهد کشتار پرندگان در دامگاه های احداث شده هستیم.
در حال حاضر بازارهایی برای فروش لاشه های پرندگان شکار شده در استان وجود دارد نظیر بازار کیان اهواز و بازارهایی درسوسنگرد، شادگان و شوش به راحتی مشاهده می شود که گونی هایی از پرندگان کشته که معلوم نیست با کدام راه غیر قانونی صید شده اند( مثل شکار بوسیله دانههای سمی) روی زمین قرار دارد و افرادی در حال کندن پرهای آنها هستند و حتماً جمع آوریگه گاه آنها و برخوردی که با متخلفین می شود بازدارنده نیست چون این وضع همچنان ادامه دارد.

مواظب باشید خودروی صفر کیلومتر رنگ شده نخرید
مواردی دیده شده که بعضی خودروهای خارجی صفر کیلومتر که در ایران نمایندگی دارند، پس از فروش، خریدار خودرو را به کارشناس رنگ نشان داده و معلوم شده خودرو از قبلاً رنگ شده است، بنابراین به خریداران هشدار داده می شود که هنگام خرید، مراقب باشند چنین اتفاقی برای آنها رخ ندهد و قبل از خرید حتماً با کارشناس رنگ، ماشین را ببینند چون اگر متوجه قضیه نشوند، کلی از قیمت خودرو کم می شود.
شهرداری اهواز مانع هدر رفتن آب و خرابی آسفالت شود
یک شهروند ساکن خیابان 15 پاداد به راوی گفت : بیشتر از یک ماه است که آب از زیر آسفالت مقابل مجتمع آن ها نشت می کند و باعث هدر رفتن آب و خرابی آسفالت می شود. به آبفا خبر داده ایم اما گفته شهرداری بعد از یک ماه مجوز شکافتن آسفالت را می دهد که بعد از گذشت یک ماه هم خبری نشده است.  ‌
تقاضا این است که آبفا و شهرداری در این مورد و موارد مشابه در زمان کوتاهی رفع نقص کنند تا جلوی ضرر بیشتر را بگیرند.

کمبود متخصص بیهوشی، زنگ خطری برای سلامت کشور، قدرشان را بدانید، نروند
رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران با اشاره به کمبود متخصص بیهوشی در کشور گفته : در 3 سال گذشته اقبالی به رشته بیهوشی نبوده و بیشتر از 70 درصد ظرفیت رشته بیهوشی در دوره دستیاری خالی مانده است، تا جائی که تعدادی از بیمارستان های تهران دچار بحران متخصص بیهوشی شده اند که می تواند عوارض جدی برای سلامت کشور داشته باشد. وی این را هم گفته که اشتیاق به مهاجرت در بین متخصصین بیهوشی بیشتر از دیگر رشته های پزشکی است به این دلیل که این رشته در بسیاری از کشورهای جهان جایگاه ویژه و بالایی دارد و از لحاظ جایگاه اجتماعی و درآمدی نیز بسیار بالاتر از ایران است.  ‌
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران هم نسبت به تبعات خالی ماندن ظرفیت رشته بیهوشی در کشور هشدار داده که تا 50 درصد خالی مانده و این زنگ خطری برای نظام سلامت کشور است در حالی که یک متخصص بیهوشی در ایجاد ایمنی و کاهش مرگ و میر بیماران و در افزایش سلامت جامعه نقش بسیار جدی دارد.
با توجه به اهمیت تامین متخصصین بیهوشی، وزارت بهداشت و درمان باید زمینه تشویق برای پر شدن ظرفیت رشته بیهوشی را فراهم کند و ترتیبی داده شود که بیمارستان ها قدر این افراد متخصص را که در حیات بخشیدن بیماران بسیار اثر گذار و حیاتی هستند بدانند تا هم به تعداد متقاضیان رشته بیهوشی اضافه شود، هم از مهاجرتشان به کشورهایی که از آنها استقبال می کنند و مایل به جذب آنها هستند جلوگیری شود.





 

برچسب ها : پرندگان مهاجر تالاب‌های دست ساز نشریه نور خوزستان