شماره خبر : 28125
منتشر شده در مورخ : ۲۰ آذر ۱۴۰۲
ساعت : 22:15
راوی گفت: از معلمان تازه کار که برای رفع کمبود معلم جذب شدند چطور انتظار شایسته محوری دارید؟

راوی گفت: از معلمان تازه کار که برای رفع کمبود معلم جذب شدند چطور انتظار شایسته محوری دارید؟

وعده هموار کردن مسیرهای جا به جائی  معلولان را اجرائی کنید
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز با بیان این که رمپ (سطح شیب دار) ویژه معلولان برای همه اتوبوس های شهری نصب می شود، از ایجاد رمپ در پل های عابر پیاده تا آخر سال خبر داده است. تا آنجا که به یاد داریم از این وعده ها در مناسبت هایی مثل روز یا هفته معلولان داده می شود، اما بعد اجرائی نمی شود که امیدواریم این بار کاری برای این قشر عزیز بکنند، هر چند خیابان ها و به خصوص پیاده روهای شهر برای افراد غیر معلول هم درد سرساز است و قول همسان سازی آن ها، هرگز تحقق پیدا نکرد.
از معلمان تازه کار که برای رفع کمبود معلم جذب شدند چطور انتظار شایسته محوری دارید؟ 
معاون آموزش ابتدائی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که آموزش ابتدائی خیلی درگیر کلیشه هاست، گفته : < روش آموزشی باید از این حالت سنتی جدا شود و به سمت شایسته محوری پیش برود و در این خصوص معلم باید آموزش ببیند.>
معلوم است که این معاون وزیر خبر از نحوه بکارگیری معلمان بی تجربه برای رفع مشکل کمبود معلم را ندارد و بهتر است ابتدا در این باره تحقیق کند، بعد برای آموزش <تز> بدهد.
آنچه مشهود است، این است که معلمان با تجربه قدیمی، در آموزش به مراتب بهتر و اثرگذارتر از خیلی از معلمان ورودی جدید به آموزش و پرورش بوده اند، خصوصاً در پایه اول. هر کس قبول ندارد برود دانش آموزان را امتحان کند، خصوصاً مدارس دولتی که به گفته خانواده ها به امر آموزش صحیح توجه کافی ندارند، در حالی که کیفیت تحصیلی دانش آموزان بستگی به تجربه یا توانمندی معلمان دارد.
چرا اعتبارات برای اوتیسمی ها آنقدر محدود است که مدیر کل بهزیستی از مردم استمداد می طلبد؟   
مدیر کل بهزیستی خوزستان گفته: < 10 درصد اوتیسمی های پرونده دار کشور در خوزستان هستند و هزینه هایی که بهزیستی به این افراد پرداخت می کند، محدود است و نیاز است شرکت ها و سایر ادارات و خیرین هم کمک کنند تا با مشارکت یکدیگر، مشکلات معلولان را رفع کنیم. 
وی این را هم گفته که از سال 95 تاکنون پی گیر زمین برای احداث مرکز جامع افراد دارای اوتیسم در خوزستان بوده ایم که متاسفانه تاکنون محقق نشده است.  ‌
اوتیسم ناشی از اختلال در رشد مغز است که در دوران نوزادی بروز می کند، بعد یک دوره ثابت را بدون بهبودی طی می کند یا در بعضی بهبود و از بین می رود. اوتیسم در پسران چهار برابر دختران است.
علت دقیق اوتیسم ناشناخته است، با این حال پزشکان فاکتورهایی را در بروز این بیماری موثر می دانند که عبارتند از : سابقه خانوادگی، جهش ژنتیکی، فرزند آوری در سنین بالا، وزن کم هنگام تولد و قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین و سموم محیطی، سابقه عفونت های ویروسی و قرار گرفتن جنین در معرض بعضی داروها. این بیماری معمولاً قبل از سه سالگی بروز پیدا می کند.
دکتر مخبر که از حال و روز اوتیسمی ها با خبر است، مشکل زمین بهزیستی را حل کند
خانواده هائی که دارای فرزندان اوتیسمی هستند باید تحت حمایت قرار گیرند اما چرا بودجه بهزیستی برای پوشش آن ها محدود و ناکافی است تا جائی که مدیر کل بهزیستی برای انجام این مهم از مردم و خیرین کمک بخواهد. 
آیا انصاف است برای چنین مواردی بودجه کافی تخصیص داده نشود و بهزیستی قادر به تامین هزینه های لازم برای این کار نباشد؟ چرا واقعاً سایر دستگاه ها در این مورد کمک نمی کنند مثل همین در اختیار نگذاشتن زمین برای احداث مرکز جامع افراد دارای اوتیسم، در حالی که برخی دستگاه ها، چندین برابر مورد نیاز، زمین در اختیار دارند.
استاندار که این روزها از وضعیت اوتیسمی ها مطلع شده می تواند پی گیر این مسائل باشد و از دکتر مخبر که دیدیم با اوتیسمی ها نشست و برخاستی داشت و از حال و روز خانواده های دارای فرزند اوتیسمی خبردار شده، کمک بخواهد و دستور بگیرد. 
بهترین کاری که هر مدیر می تواند برای عاقبت به خیری خود داشته باشد، این است که در خلال خدمت و مسئولیتش کاری ماندگار که ثواب آخرت و دعای بندگان خدا را در برداشته باشد انجام دهد مثل همین حمایت از افراد اوتیسمی و خانواده های آنان.
نگذارید ازدواج های دیر هنگام، جوانان را بی خیال تشکیل خانواده کند
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت گفته : < حدود دو میلیون و 200 دختر مجرد بالای 30 سال و حدود دو میلیون و 500 پسر مجرد بالای 30 سال داریم که این آمار نگران کننده است، 3 درصد ازدواج ها در کشور هم به طلاق منجر می شود.>
به اعتقاد کارشناسان اجتماعی انتظارات افراد از استانداردهای زندگی تغییر کرده است. دختران مجرد به خصوص آنها که تحصیلات بالایی دارند یا از طبقات بالای جامعه هستند با این اعتقاد که هزینه های ازدواج بیشتر از فایده‌های آن است و این امر باعث می شود فرصت های زندگی مثل پیشرفت در تحصیل، کار و شغل را از دست بدهند، از ازدواج خودداری می کنند. 
ضمناً داشتن معیارهای دست نیافتنی و به دنبال همه رویائی بودن، داشتن آزادی با مفهوم غیر ایرانی و ایجاد هنجارهای فرهنگی، مسائلی هستند که ازدواج را به تᅢخیر می اندازد و در مجموع ازدواج های بعد از 35 سالگی برای مردان و زنان، ازدواج دیر هنگام است و از نظر پزشکی، ازدواج دیر هنگام، خطر کاهش باروری، به دنیا آوردن فرزندانی با نواقص ژنتیکی و غیر عوارض بارداری و زایمان را افزایش می دهند، بنابراین ازدواج های دیر هنگام اکثراً عواقب و خطراتی دارند که ایجاب می کند در این باره فرهنگ سازی شود.
 البته این بدان معنا نیست که جوانان با نداشتن امکان و زمینه های لازم ازدواج زود هنگام داشته باشند و بهتر است بزرگان خانواده ها فرزندان خود را بطور منطقی راهنمایی و در صورت امکان، آنها را در امر ازدواج حمایت کنند، اعطای تسهیلاتی از سوی بانک ها هم می تواند مشوق جوانان در ازدواج به موقع باشد.
با وجود این همه پروژه های ناتمام، طرح های جدیدی را زخمی نکنید
یکی از مدیران استانداری اعلام کرده که 2330 پروژه در حال اجرا داریم. اگر چنین است، بهتر نیست تا اتمام و تکمیل این همه پروژه، برنامه جدیدی نداشته باشید و کار دیگری زخمی نکنید تا به طرحهای ناتمام اضافه نکنید چرا که دولت گفته اتمام پروژه های ناتمام در اولویت کارهاست. 
ضمناً در این باره یعنی پروژه های در دست اجرا اطلاع رسانی کنید و مردم را در جریان کارها بگذارید.
اگر پروژه تقاطع غیر همسطح میدان جمهوری یا شهدای غزه قابل اجرا نیست، دیوارهای نصب شده را جمع کنید
این طور که معلوم است پروژه تقاطع غیر همسطح میدان جمهوری ( که حالا تابلو زده اند و اسم میدان را به <شهدای غزه> تغییر داده اند) طوری خوابیده که بیداربشو، نیست.
واقعاً چرا طراحان این پروژه موضوع در مسیر بودن تاسیسات برق را متوجه نشدند  و حق این است مشاور و دیگر افرادی که در این بی توجهی نقش داشته اند مآخذه و مجبور به پرداخت حق الزحمه ( اگر دریافت کرده اند) شوند. بعد هم اگر از اجرای این پروژه به خاطر هزینه های چند میلیاردی که باید به شرکت برق پرداخت شود و ندارند که بدهند، منصرف شده اند، بهتر است دیوارهایی را که به سایر دیوارهای شهر اضافه کردند، جمع کنند، چون اگر این کار را نکنند، چه بسا مثل چند جای محوطه های ناکام قطار شهری به سرقت روند یا آن قدر بمانند که فرسوده و بخش دیگری از چهره شهر را زشت تر کنند.
 

برچسب ها : ازدواج ازدواج جوانان تشكیل خانواده