شماره خبر : 27742
منتشر شده در مورخ : ۶ آذر ۱۴۰۲
ساعت : 13:36
دفاع از ولایت؛ برجسته ترین رفتار فاطمی!

دفاع از ولایت؛ برجسته ترین رفتار فاطمی!

                      
 
امروز، سیزدهم جمادی الاولی، بنا به روایتی، سالروز شهادت حضرت زهرای مرضیه سلام ... علیها است، بانوی بزرگواری که در ابعاد فردی، اجتماعی، عبادی، سیاسی و اجتماعی شخصیتی ممتاز است و اگرچه یکی از چهاده معصومین امّت اسلامی شناخته می شود، لیکن بر شناخت و الگوگیری از زندگی و رفتار او بیش از همه تأکید شده، همچنانکه فرزندان معصوم ایشان فرموده اند بهترین الگو برای راهیابی به رستگاری مادر ما زهرای اطهر سلام ... علیها است.
خداوند برای هدایت انسانها، علاوه بر عقل، الگوهایی از جنس خودشان قرار داده که با شناخت و پیروی از آنها، ایمان و توحید کامل می گردد.   قرآن کریم برای مردان رسول خدا صلی ... علیه وآله وسلم را الگو و اسوه معرفی می کند و از مجموعه تفاسیر آیات الهی و روایات معصومین علیهم السّلام، چنین برمی آید که برای زنان الگویی برتر از زهرای مرصیّه علیهاسلام نیست. نقش ایشان ، به عنوان فرزندی یاور و مطیع پدر ، همسری وفادار و همراه، مادری مهربان و آموزگار، مجاهدی در عرصه های پیکار با جهل و تباهی، همسایه ای خوش خو و غمخوار، معلمی دلسوز و صبور و بیدارگر، می تواند الگوی زنان عالم، تا همیشه تاریخ باشد.
از بررسی زندگی زهرای اطهر علیها سلام چنین برمی آید که ایشان علاوه بر پیشگامی در ابعاد مختلف علمی، عبادی ، ‌پرورشی و سایر فضائل انسانی و سجایای اخلاقی، در مسائل سیاسی و اجتماعی ‌نیز یک انسان ممتاز و فعال به شمار می آمده و اگر چه در شرائط عادی یک بانوی پرده ‌نشین و دور از مردان بیگانه است ولی با جامعهِ خود ارتباطی نزدیک دارد و در مواقع لزوم در مسائل اجتماعی مشارکت می کند و در صورت نیاز از حضور در صحنه های جهاد و خدمت رسانی به مجاهدین نیز دریغ نمی نماید. امّا برجسته ترین اقدام اجتماعی آن بزرگوار را باید تلاش برای احیاء موضوع غدیر و دفاع از حریم ولایت و کوشش برای جلوگیری از انحراف در آئین الهی اسلام دانست که جان مطهّرش را نیز بر سر آن گذاشت و باین وسیله نشان داد که ولایت الهی مهمترین مسأله اسلام است و مسلمانان باید برای حفظ آن هر چه در توان دارند به کار برند و از فداکردن مال و جان خود در این راه دریغ نکنند. در رفتار اجتماعی آن بانوی بزرگوار احیای واقعهِ غدیر از آن جهت اهمیت داشت که با وجود فاصلهِ کوتاه ۷۰ روزه این واقعه با زمان رحلت پدر بزرگوارشان، گروهی که پیش از آن در توطئهِ قتل رسول گرامی اسلام شرکت داشتند و خود را برای قبضه کردن قدرت بعد از ایشان آماده کرده بودند با فتنه انگیزی وتهدید و ارعاب و نادیده گرفتن واقعهِ نصب الهی خلافت در غدیر که با حضور دهها هزار نفر از مسلمانان انجام شده بود، جانشینی آن بزرگوار را غصب کردند تا زمینهِ بزرگترین انحراف در اسلام و بازگشت به عصر جاهلیت را فراهم کنند و آن بانوی بزرگوار با آگاهی عمیق از صدمه ای که از این طریق به آئین الهی اسلام وارد می شود به صحنه آمد و با مراجعه به مردم و یادآوری واقعهِ غدیر، آنها را به حمایت از ولایت دعوت کرد و وقتی ناامید شد با حضور در مسجد و خواندن خطبه حجّت را بر مردم تمام کرد و بعد هم در حمایت از امام و پیشوای خود لطمات منجر به شهادت را پذیرفت تا درسی برای مسلمانان جهت دفاع از ولایت باشد.   ‌
موسوی زاده
 

 

برچسب ها : ولایت سالروز شهادت حضرت زهرای مرضیه سلام ... علیها شهادت