شماره خبر : 27626
منتشر شده در مورخ : ۳ آذر ۱۴۰۲
ساعت : 17:20
راوی گفت: مشکلات خوزستان با پول حل نمی شوند، ببینند اعتبارات کجا و چگونه هزینه شده اند؟

راوی گفت: مشکلات خوزستان با پول حل نمی شوند، ببینند اعتبارات کجا و چگونه هزینه شده اند؟


آبگرفتگی های بارندگی های اخیر در اهواز بار دیگر ثابت کرد که مشکلات این شهر خصوصاً در بخش آب و فاضلاب و دفع آب های سطحی، با پول حل نمی شود. چون از پول، درست استفاده نمی شود و راه درست هزینه کردن را نمی دانند.
درشهریور سال 1399 و پایان دولت قبل 50 میلیون یورو از صندوق توسعه با پیشنهاد دولت و اجازه رهبری برای اجرای پروژه های آب و فاضلاب خوزستان اختصاص یافت. پس از آن هم اعتبارات دیگری تخصیص داده شد، اما چرا هنوز خیلی از کارها زمین مانده و نه تنها مشکل دفع آب های سطحی حل نشده، بلکه مطالبات پیمانکاران پرداخت نشده و به گفته کارکنان آبفا، حقوق آنها هر چند ماه یکبار پرداخت می شود و 30 ماه حق بیمه کارکنان پرداخت نشده که این موضوع بر سابقه بازنشستگی آنها اثر نامطلوب می گذارد. پس آن همه اعتبار چه شد؟ مدیر عامل آبفا هم تا آنجا که می دانیم آدم دست پاکی است، بنابراین نتیجه می گیریم که نحوه هزینه کرد اعتبارات و مدیریت آن مشکل دارد و این موضوع مسبوق به سابقه است. خدا رحمت کند یکی از نمایندگان سابق آبادان را که می گفت : با اعتباراتی که برای بازسازی خرمشهر و آبادان بعد از جنگ اختصاص دادند، می شد سه بار این دو شهر را کاملا خراب کنند و بسازند، در حالی که همچنان مشکل دارند و به حال اول برنگشته اند. ضمناً این موضوع معلوم می کند که فقط اهواز این مشکل را ندارد و مبتلابه سایر شهرهای استان، حتی شهرهای کوچکتر از این کلانشهر است، کما این که دیدیم ماهشهر هم پس از باران چه وضعی پیدا کرد. بنابراین باید ریشه مشکلاتی را که با وجود تزریق اعتبارات کلان حل نشده پیدا کرد و دید اشکال کجاست و در صدد رفع آن برآمد، در غیر این صورت استان تا همیشه در این گرداب باقی خواهد ماند.
روان آب ها از فاضلاب جداست برای حل مشکل دفع آبهای سطحی فراخوان بدهید
حالا که تلاش ها و هزینه های کلان برای رفع مشکل دفع آب های سطحی نتیجه مطلوب را نداده، بد نیست فراخوانی از کارشناسان با تجربه برای انتخاب راهکاری مناسب در این بخش داده شود تا شاید بتوان بر این مشکل فائق آمد. بسیاری از کارشناسان معتقدند، بحث فاضلاب از آب های سطحی جداست و این درست نیست که شیوه دفع آب های سطحی در مواقع بارندگی این باشد که پس از آبگرفتگی، درب های منهول ها را باز کنند تا کانال هایی که جوابگوی فاضلاب نیستند، آبهای باران را دفع کنند. آنها عقیده دارند، روان آب ها بحث دیگری است و هدایت آن ها به داخل لوله های فاضلاب که مواقع بارندگی و حتی در مواقع دیگر گنجایش لازم را ندارند، نمی تواند کلید حل مشکل دفع آب های سطحی باشد.
چرا نمایندگان خوزستانی عضو کمیسیون انرژی مجلس پی گیر ارسال سوخت استاندارد به استان نیستند؟ 
خوزستان نفت خیز همچنان از داشتن بنزین یورو 4 و سوپر محروم است و وعده های مسئولان در این باره به جائی نرسیده است. نکته تلخ ماجرا آنجاست که هم استانی های ما از اعضای کمیسیون انرژی مجلس هستند، اما تلاشی برای تامین و ارسال سوخت استاندارد به خوزستان ندارند و عجیب است که چرا صدای موکلین خود را نمی شنوند و عجیب تر اینکه با وجود نزدیکی انتخابات، حتی به خاطر رای مجدد مردم، در این باره قدمی برنمی دارند.
به نام کارگر شهرداری اما به کام مدیران شرکت های بزرگ، سقف حقوق ها را برداشتند
در حالی که برای افزایش مختصر حقوق کارکنان دولت، یا همسان سازی حقوق بازنشستگان آن همه سخت گیری شد و افزایشی که تصویب شد با میزان تورم اختلاف بالایی دارد، مجلس تصویب کرد که سقف افزایش حقوق برای کارکنان وزارتخانه ها و موسسات دولتی برداشته شود تا در این مورد آتش به اختیار عمل شود کما این که یکی از نمایندگان در مخالفت با این بند گفت: برداشتن سقف حقوق به معنی پرداخت حقوق های نجومی است. 
نماینده موافق هم مدعی است که دلیلی ندارد برای یک کارگر شرکت نفت که در مناطق عملیاتی بر روی سکو کار می کند، یک سقف حقوق معین تعیین کنیم یا به یک نیروی آتش نشانی و شهرداری برای پرداخت حقوق اش سقف در نظر بگیریم.
عرض شود که این مصوبه به نام کارگر شرکت نفتی و کارگر شهرداری، اما به کام مدیران بعضی وزارتخانه هاست و گرنه چنانچه قرار باشد عدالتی در کار باشد، حقوق هر نیروی شاغل به اقتضای وضعیت و سختی هایش تعیین می شود و کسی دلش برای کارگر آتش نشانی نسوخته است و کدام آدم منصفی راضی می شود اکثریت حقوق بگیران، با دریافتی 10 - 12 میلیون به سختی زندگی کنند و در جای دیگر به حقوق های 90 میلیونی به بالا راضی نباشند و حالا می خواهند سقفی نداشته باشد تا هر چه اراده کردند بگیرند، بازار هم مسلماً اینها را مشتری های خوبش می داند و به حال کم درآمدها رحم نمی کند و مصداق کامل بی عدالتی است، در حالی که مقامات بالا با شعار عدالت محوری به میدان می آیند.
تعریف و تعداد نقاط آبگیرشهر از نظر استاندار و شهردار، خیلی متفاوت است
از نکات قابل تامل در موضوع آبگرفتگی این روزهای شهر، یکی هم این است که استاندار 62 نقطه شهر را آبگیر اعلام کرده و شهردار 35 نقطه را و از نظر شهردار، این میزان اختلاف، به علت تفاوت در برداشت ها و نیز تعریف سطح آبگیری بوده است. به گفته شهردار، از این تعداد محل، اصلاح 14 نقطه در تعهدات شهرداری اهواز، 13 نقطه در تعهدات آبفا و 6 نقطه به صورت مشترک توسط شهرداری و آبفا بوده است.  ‌
البته فعلاً که می گویند نیروهای جهادی هم برای تخلیه آب فعالند.

برچسب ها : كمیسیون انرژی مجلس بنزین یورو 4 خوزستان