شماره خبر : 1936
منتشر شده در مورخ : ۴ خرداد ۱۴۰۰
ساعت : 23:0
کارستان شورای نگهبان  و شفافیت بیشتردر صحنه انتخابات!

کارستان شورای نگهبان  و شفافیت بیشتردر صحنه انتخابات!

                                   

علیرغم فشارهای زیاد بر شورای نگهبان بالاخره این شورا پس از بررسی های دقیق و طولانی دو شب قبل حائزین شرایط ریاست جمهوری را به وزارت کشور معرفی و ستاد انتخابات کشور روز گذشته با انتشار اسامی واجدین شرایط، پایان مرحله بسیار مهم رسیدگی به احراز صلاحیت ها و آغاز زمان بیست روزه تبلیغات انتخاباتی را از 7 خرداد اعلام کرد.
اگرچه شورای نگهبان متشکل از 6 فقیه و 6 حقوقدان مسلمان در تمام انتخاباتها، براساس قانون عمل می کرده و هیچگاه سلیقه شخصی یا مصلحت اندیشی های دنیائی را ملاک عمل خود قرار نداده است، امّا در این دوره و با وجود حضور چهره های شناخته شده و پر نفوذ عرصه سیاست از جناحهای گوناگون که تصوّر رد صلاحیت آنها نمی رفت، خط و مشی شورای نگهبان در اجرای دقیق قانون و کنار گذاشتن هرگونه مصلحت اندیشی درخشش بیشتری داشت و بخوبی نشان داد که این مجموعه هیچگاه بخاطر خوش آیند افراد و یا رعایت مصالحی همچون ایجاد مصنوعی شور انتخاباتی و مانند آن حاضر به تجاوز از قانون و عدول از شرایط عدل و انصاف نیست و همین مسᅢله است که شورای نگهبان را در میان نهادهای مشابه آن در سایر کشورهای جهان ممتاز کرده است.   ‌
اینک شورای محترم نگهبان با بررسیهای قانونی، از بین 40 نفر داوطلب اوّلیّه، 7 نفر را برای ورود به عرصه انتخابات، صالح تشخیص داده، که چهره سیاسی و سوابق اجرائی اکثر آنان برای مردم شناخته شده است و با اطمینانی که به صلاحیت و صداقت این افراد وجود دارد می توان امیدوار بود که مردم برای انتخاب اصلح داوطلبان و نجات کشور  از عوارض سوءمدیریتهای گذشته برای برگزاری انتخاباتی پرشور آماده شوند. اقدام سریع وزارت کشور در اعلام اسامی نامزدهای تᅢیید صلاحیّت شده نیز ضمن نشان دادن بیطرفی این نهاد مجری انتخابات، بر تحلیلهای آبکی کارشناسان! بنگاههای خبرپراکنی مثلاً حرفه ای جهان، در وجود دوگانگی در کشور، خطّ بطلان کشید تا دلگرمی بیشتری برای ورود مردم به صحنه انتخابات باشد. 
اینک با اعلام اسامی واجدین شرایط و امید به واکنش عاقلانه و قانونمدارانه داوطلبان احراز صلاحیّت نشده و تمکین آنها به قانون، که دشمنان را از ماجراآفرینی مᅢیوس خواهد نمود، به زودی یکی از مراحل مهم انتخابات یعنی مرحله تبلیغات رسمی آغاز می گردد. مرحله ای که نامزدها تلاش می کنند تا خود را اثبات کرده و آراء مردم را بسوی خود متمایل سازند. امّا تجربه برگزاری 12 دوره انتخابات ریاست جمهوری و درک صحیحی که از سنگینی وظایف رئیس جمهور و تᅢثیر بی چون و چرای شخصیّت و توانائی او در هدایت هیᅢت دولت حاصل آمده است و نیز فشارهای فزاینده اقتصادی، مردم را به این جمعبندی رسانده است که از نامزدهای انتخاباتی انتظار داشته باشند که در این مرحله  به تشریح برنامه های خود بویژه در بخشهای فرهنگی و اقتصادی و سیاست خارجی بپردازند و ضمن معرفی دقیق همکارانی که برای اجرای این برنامه ها در نظر گرفته اند، توانائی کابینه خود را در این مورد به اثبات رسانند.  
موسوی زاده
1400/03/05

برچسب ها : شورای نگهبان انتخابات1400 انتخابات ریاست جمهوری