شماره خبر : 18236
منتشر شده در مورخ : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
ساعت : 11:27
در آستانه ماه ضیافت الهی

در آستانه ماه ضیافت الهی

                                       
 
اگرچه پروردگار حکیم برای رشد و تعالی انسانها امکانات درونی و بیرونی بیشماری فراهم کرده است امّا علاوه برآن، خالق مهربان فرصتهای ارزشمندی را نیز فراهم کرده تا بندگان مشتاق رشد و تعالی ولو با تلاشی اندک بتوانند به پیشرفت معنوی شایسته ای دست پیدا کنند که یکی از این فرصتها فرصت ماه مبارک رمضان است، ماهی که در میان ماه‌های سال، از امتیازات خاصی برخوردار بوده و به نام های ویژه ای همچون ماه خدا، ماه ضیافت الهی، ماه انزال قرآن، بهار قرآن، ماه آمرزش،‌ ماه اجابت، ماه توبه، ماه خودسازی، ماه تقرب به پروردگار، ‌دوست‌داشتنی‌ترین ماه اولیاء خدا و ده‌ها نام دیگر نامگذاری شده است، نامهائی که همگی نشان از این دارد که شرایط برای حرکت به سوی رستگاری و کمال در این ماه، نسبت به ماههای دیگر فراهم تر است.
با اینهمه، کامل‌ترین سخن در وصف این ماه را پیامبر گرامی اسلام صلی ا... علیه و آله و سلم در خطبه شعبانیه بیان فرموده اند، خطبه ای که در آخرین جمعه یکی از ماه‌های شعبان خطاب به مسلمانان ایراد گردید و در آن ضمن توصیف این ماه به ماه برکت و رحمت و مغفرت چنین می‌فرمایند: ماه رمضان ماهی است که:* مردم به میهمانی خدا دعوت شده و در صف افراد مورد تکریم خداوند قرار گرفته اند، *نفس‌هایشان در آن تسبیح، * خوابشان عبادت، *عملشان پذیرفته شده، *دعایشان مستجاب بوده و *درهای بهشت به رویشان باز است. بر این اساس در این ماه بهترین شرایط برای بازگشت به مسیر حق و توفیق نزدیکی بیشتر به خداوند فراهم شده است به ویژه آنکه شب تقدیر یک‌ساله و شبی که بهتر از هزار ماه است، یعنی شب قدر، نیز در آن قرار دارد. سعادتمند کسی است که از فرصت فراهم شده بهره گیرد و با برقراری ارتباط با پروردگار به جبران گذشته بپردازد و ضمن طلب آمرزش گناهان و توفیق بندگی، حال که به برکت این ماه مبارک در صف نیکان قرار گرفته، باقی ماندن همیشگی در این صف را مصرّانه از خداوند مسئلت نماید.
 اما شرط اصلی توفیق در این ماه و بهره گیری از فرصت بدست آمده برای رشد و رستگاری و استمرار توفیقات در دیگر ماههای سال، ترک عادت هائی است که بر قلب انسان غبار فراموشی می پاشد و او را از خدا و آخرت دور و به شیطان و دنیا نزدیک می کند. حکم روزه و محدودیت هائی که به دنبال دارد و در این ماه تشریع شده تمرینی است برای دست شستن از عاداتی که مانع نزدیکی به پروردگار می شود، طبیعی است که این تمرین معنوی یک ماهه، در صورتی که با توفیقات الهی با موفقیت همراه شود، خواهد توانست توشه ای شایسته برای مسیر 11 ماهه سال فراهم نماید و حافظ انسان تا رمضانی دیگر باشد.اگر دهان و شکم و چشم و گوش و قلب انسان آنچنان که خدا خواسته است در ماه رمضان روزه باشند و با چنین حالی شب قدر درک شود امید می رود که این اعضا در سایر ماه‌های سال نیز به پرهیز از محرمات الهی موفق شده رستگاری و سعادت ابدی را به ارمغان آورند. ان‌شاء ... .
موسوی زاده
 

 

برچسب ها : ماه رمضان عید نوروز1402 نوروز