شماره خبر : 15325
منتشر شده در مورخ : ۱۱ آذر ۱۴۰۱
ساعت : 17:12
راوی گفت: خوزستانی ها، این همه با «نمک» نباشند!

راوی گفت: خوزستانی ها، این همه با «نمک» نباشند!

ادامه تعریض خیابان 24 متری اهواز، از زیباسازی بازار امام هم مهمتر است
یک عضو شورای شهر اهواز سوال کرده که چرا پروژه زیباسازی بازار امام متوقف شد؟ وی گفته : در اواخر سال 1397 قرارداد بازسازی سقف، جداره ها و کف خیابان امام غربی منعقد  و کار بازسازی آن از جمله سقف و بدنه آغاز شد، اما بعد به علت افزایش ناگهانی قیمت ها و مشکلات پرداخت منابع اعتباری توسط شهرداری، پیمانکار از ادامه کار منصرف شد و قرارداد خاتمه پیدا کرد و مجدداً مناقصه برای تکمیل پروژه برگزار و پیمانکار جدید انتخاب شد اما باز هم کار شروع نشد و این پیمانکار هم کار نکرد.
سید محسن موسوی زاده خواستار فعال شدن این پروژه که توقف آن یکی از انتقادات به شهردار اهواز است، شد. 
عرض شود که اگر قرار باشد حرف از پروژه هائی که نیمه تمام رها شده و سال های سال موجب بد ترکیب شدن اهواز و مصداق کم کاری و غیر مسئول بودن شهرداران و شوراهای قبلی این کلانشهر شده اند به میان آید، نمونه های زیادی وجود دارد که هیچ کس پاسخگوی آن ها نیست. مثلاً خیابان 24 متری اهواز را در نظر بگیرید که حالا شده «آزادگان». این خیابان از خیابان های قدیمی اهواز است که قدمت آن به دوران قاجار برمی گردد. در آغاز محل راه آهن تراموای کمپانی ناصری ( به ریاست محمد معین التجار) بود و در دوران پهلوی ابتدا 24 متری و بعد خسروی نامیده می شد، سپس تغییرات دیگری پیدا کرد و پس از انقلاب با هر اسمی که روی آن گذاشتند، به خیابان 24 متری معروف شد و بنای معین التجار آن در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. سال ها پیش مصوب شد که این خیابان تعریض شود و پروژه فعال شد اما مثل بقیه پروژه های مطرح اهواز بعد از عقب نشیینی تعدادی از ساختمان ها کار متوقف شد که تا حالا هم به همان صورت مانده است. نتیجه آن که وقتی اکنون از خیابان 24 متری عبور می کنید، هر چند متر با یک تعریض روبرو می شوید و چند متر بعد دوباره خیابان باریک می شود و این زیگزاگ رفتن ادامه دارد. اگر شورا بخواهد پروژه های قدیمی تعطیل شده را زنده کند، باید اولین قدم همین خیابان باشد تا هم خیابان از شکل زشت فعلی خارج شود، هم ترافیک از پل سیاه تا میدان شهدا سامان بگیرد. می دانیم که بیمارستان امام با وجود تردد بالای آمیولانس ها هم، در این خیابان واقع است. بحث بقیه پروژه ها بماند برای بعد.
جذابیت های این کلانشهر از نظر معاون شهردار، کدامند؟
معاون محیط زیست و خدمات شهرداری اهواز، از اهواز به عنوان کلانشهر زیبا که از جذابیت ها چیزی کم ندارد، یاد کرده است! این دیگر از آن حرفهاست!
کاش آقای معاون نمونه هائی از جذابیت های مورد نظرشان را ذکر می کرد تا مردم از این بابت خوشحال شوند. شاید هم ایشان برای جذابیت شهری، شاخص هایی دارد که هنوز برای شهروندان کشف نشده است، چون ما نمی دانیم به چه چیزِ شهر بعنوان جذابیت باید دل خوش کنیم و تا جائی که می دانیم و مشهود است، همه دافعه است نه جاذبه. مثلا دلمان به ورودی ها و خروجی های زیبای اهواز خوش باشد؟ به ساحل زیبا و استفاده بهینه از رودخانه ای که از وسط شهر می گذرد، به نازیم؟ خیابان های پُر از چاله چوله و حفاری های ترمیم نشده را نگاه کنیم؟ دیوارهای زشت، پروژه نیمه کاره قطار شهری را از مظاهر زیبائی شهر بدانیم؟ مخزن های زباله در شهر را که سرریز می کنند، بازارچه های کثیف و بی نظم شهر ، اتوبوس های فرسوده که به دلیل دود زا بودن آنها سیاه شده اند، تصرف جاده های اطراف شهر و سد معبرهای داخل شهر توسط فروشندگان و ... را به عنوان جذابیت های این کلانشهر نام ببریم؟ خلاصه این اظهار نظر معاون شهرداری عجیب ترین حرفی است که تا حالا در باره اهواز، از سوی یک مسئول زده شده و امیدواریم روزی این آرزو و رویای آقای معاون در باره اهواز تحقق یابد. ضمناً بهتر است ایشان سفری به دیگر کلانشهرها داشته باشد، بعد با مقایسه آنها با اهواز نظر نهایی را بدهد.
البته وی وعده اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء در اهواز را هم داده که با توجه به این که گفته این طرح در یک قدمی اجراست، قاعدتاً باید هر چه زودتر شاهد اجرای آن باشیم.
شهردار آبادان با اکثریت آراء شورائیان، انتخاب شد
یاسین کاوه پور با اکثریت آراء شورای شهر آبادان به عنوان شهردار آن شهرستان منصوب شد.
وی شهردار منطقه یک اهواز و مسئولیت های دیگری را در کارنامه کاری خود دارد. شهرداری آبادان پس از تخریب ساختمان متروپل تا حالا با سرپرست اداره می شد و افرادی که پیش از این به عنوان گزینه شهردار معرفی می شدند، شرایط لازم را نداشتند که حالا شورای شهر با توجه به سوابق کاوه پور به وی اعتماد کرد.
خوزستانی ها، این همه با «نمک» نباشند!
معاون اجرائی مرکز بهداشت خوزستان گفته سرانه مصرف نمک در استان باید 3 تا 5 گرم باشد اما 15 تا 20 گرم است و به همین دلیل 20 درصد افراد بالای 30 سال استان در معرض بیماری فشار خون هستند. به گفته وی مصرف نمک دریایی ناخالص هم سلامتی را به خطر می اندازد و باید نمک استاندارد و یُد دار استفاده کرد.
دکتر مهرداد شریفی سرانه مصرف نوشابه در ایران را 40 الی 50 لیتر اعلام کرد که بسیار زیان بخش است، در حالی که مصرف شیر در دنیا 300 لیتر اما در ایران 90 لیتر است.
وی خواستار تجدید نظر مردم در رژیم غذایی آنها شد و مصرف میوه جات، سبزیجات، شیر، گوشت و پروتئین و نان غلا ت و کاهش میزان مصرف روغن ها، قند و شکر و نمک را توصیه کرد.
چشم آقای دکتر، قول می دهیم در حد بودجه، میوه و سبزی بخوریم اما گوشت و پروتئین، چه عرض کنم، ضمناً بهتر است به مسئولان بهداشت کشور هم توصیه شود اجازه ندهند این همه انواع پفک و خوراکی های مُضر شور تولید شود.
خانم دهیار، مشکل چندین ساله روستا را حل کرد
دهیار روستای «عین» در بخش مرکزی شوش از حفر چاه 120 متری به منظور تأمین آب شرب پایدار این روستا با همکاری نماینده، فرماندار و چند تن دیگر از مسئولان خبر داده است.
دهیار روستا، خانم سعدی است که بعد از یک سال تلاش و پی گیری مستمر این مشکل چندین ساله روستا را حل کرده است. 
اعتماد کردن به خانم ها و دادن سمت های اجرائی به آنها معمولاً نتیجه داده و جا دارد از این شیرزنان که هرگز نشنیده ایم اهل فساد اداری و مالی باشند، بیشتر و در جایگاه های بهتر استفاده شود.

برچسب ها : زیباسازی بازار امام اهواز شهردار اهواز سرانه مصرف نمک در استان خوزستان