شماره خبر : 15261
منتشر شده در مورخ : ۶ آذر ۱۴۰۱
ساعت : 17:55
فرصت ارزشمند برای کاهش محرومیت استان از دست نرود!

فرصت ارزشمند برای کاهش محرومیت استان از دست نرود!

                                 
حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در استان خوزستان و اعلام آمادگی اوقاف جهت همکاری در فعالیتهای اقتصادی و تولید انرژی، در صورتیکه به بهره برداری بیشتر استان از ظرفیتها و امکانات بیشمار اوقاف جهت رونق اقتصادی استان منجر شود، بفضل الهی می تواند نوید بخش حرکتی جدید در توسعه استان و بفعلیت درآمدن بسیاری از ظرفیتهای بلااستفاده استان باشد، مشروط براینکه جهت این تعامل سازوکاری اساسی طراحی شده و مدیرانی کارآمد مسئول این حرکت شوند.
سنت حسنه وقف که ریشه در فطرت الهی انسانها دارد، تقریباً در همه ادیان و جوامع به اشکال گوناگون وجود داشته است. براثر تاکیدات قرآن کریم و اهتمام و تشویق پیشوایان دین از دیرباز، مسلمانان و بخصوص شیعیان به مسئله وقف بسیار اهمیت داده اند و از حدود 1000 سال پیش در ایران وقف اموال و دارائیها برای رفع نیازهای جامعه و به عنوان باقیات الصالحاتی جهت واقفین مرسوم بوده و درحفظ و گسترش فرهنگ اسلامی، کاهش اختلافات طبقاتی و توسعه عدالت اجتماعی نقشی ارزنده داشته است. اگرچه از نوع موقوفات چنین بر می آید که واقفین بهنگام وقف عمدتاً رفع نیاز عامه به ویژه فقرا را مدّنظر داشته اند و امروزه نیز بر همین اساس اموال زیادی برای رفع فقر که ریشه بسیاری از مفاسد اجتماعی است، وقف می شود، امّا از آنجا که توصیه های عملی و لفظی پیشوایان دین، همه انواع دیگر وقف را شامل شده و علاوه بر فقرزدائی، زمینه های فرهنگی، اجتماعی و حتی کمک به حیوانات را نیز در برمی گیرد، استفاده از موقوفات برای تأمین انواع نیازهای اجتماعی و فرهنگی به امری رایج تبدیل شده و همانطور که انتظار می رفت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با گسترش فرهنگ وقف و به روز رسانی کاربرد آن، حل بسیاری از مشکلات جامعه میسّر شده است. گفتنی است که اگرچه در طول تاریخ وقفنامه های زیادی عمدا و یا سهوا نابوده شده و موقوفات فراوانی توسط حکام جور، متنفذین فرصت طلب و متولیان لاابالی موقوفات غضب شده، امّا هم اکنون بنا به گزارش مقامات مربوطه حدود 2 میلیون موقوفه در ایران شناسایی شده است که با توجه به تنوع و گستردگی نیات واقفین می توانند گره گشایی بسیاری از مشکلات جامعه باشند.  
 نوآوری و گره گشائی اوقاف که متولی نظارت و بکارگیری موقوفه های واقفین در جهت نیّات آنان در کشور است، اینک نقطه قوتی است که روز به روز کشور و مردم می توانند از آثار و برکات آن بهره مند شوند، همچنانکه هموطنان بیاد دارند که با ورود ابتکاری سازمان اوقاف به واگذاری زمین جهت اجرای طرح مسکن مهر چه تحوّلی در تسریع اجرای این طرح و خانه دار شدن نیازمندان و خلع ید از غاصبین زمینهای وقفی حاصل شد. اینک از آنجا که بنظر می رسد سازمان اوقاف با وارد شدن به عرصه های اقتصادی و انرزی در راستای تعامل با نظام اجرائی کشور، قصد دارد گام بلندتر و مؤثّرتری در جهت رفع نیازهای جامعه و رفاه مردم بردارد و خوشبختانه استان عزیز و محروم خوزستان نیز برای اجرای این برنامه ها انتخاب شده انتظار می رود که مقامات استان از فرصت فراهم شده برای کاهش محرومیت این استان ولایتمدار استفاده حداکثری داشته باشند. ان شاء ... .
موسوی زاده

 

برچسب ها : رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور سازمان اوقاف و امور خیریه ایران شناسایی