شماره خبر : 12984
منتشر شده در مورخ : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
ساعت : 10:18
نرخ صفر مالیاتی وسیع می شود؛ مرحله جدید گواهی سپرده کالایی

نرخ صفر مالیاتی وسیع می شود؛ مرحله جدید گواهی سپرده کالایی

ابلاغیه معاف بودن از مالیات سبب می‌شود گواهی سپرده بیشتری در بورس کالا از لحاظ تنوع محصول شکل گیرد و زمانی که گواهی مختلف در بازار وجود داشته باشند از نظر قابلیت سرمایه گذاری و تنوع به سود سهامداران خواهد بود.

بالاخره بخشنامه معاف بودن از مالیات گواهی سپرده کالایی ابلاغ شد بر اساس این بخشنامه مالیات بر ارزش افزوده همه کالا‌هایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس‌های کالایی کشور پذیرش و معامله می‌شوند، مشمول نرخ صفر مالیاتی است.

قید فوریتی که بیش از یک ماه زمان برد!

۲۶ اردیبهشت امسال بود که آقای احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در حاشیه مراسم تجلیل از برترین‌های بورس کالا گفته بود از رئیس سازمان مالیات و شورای عالی مالیات خواسته می‌شود که با قید فوریت ظرف یک ماه آینده در خصوص معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی تعیین و تکلیف انجام شود.

البته که قید فوریت یک ماه بیش از دوماه به طول انجامید، اما سرانجام وضعیت آن  امروز مشخص شد.

آقای محمود رضا الهی فرد کارشناس حوزه بورس کالا گفت:بازار بورس کالا، بازار مالی است و یکی از انواع اوراقی که در این بازار مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، گواهی سپرده کالایی است.

او می گوید :گواهی سپرده کالایی، اوراق بهاداری است که نشان دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی از کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبار‌های مورد تائید بورس صادر می‌شود حالا این گواهی می‌تواند به دو صورت  باشد یکی که معامله ثانویه دارند و دیگری گواهی که تک معامله و فاقد معامله پیوسته هستند .

آقای جواد فلاح مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا پیش از این گفته بود بر اساس ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات آن، معافیت مالیات بر ارزش افزوده روی گواهی سپرده کالایی وجود داشت، اما متاسفانه به دلیل این که سازمان امور مالیاتی در خصوص نحوه اجرای آن ابهاماتی داشت، این بحث‌های باید شفاف می‌شد.

او گفت: در همین راستا با پیگیری‌هایی که از دولت و نمایندگان مجلس شد و با همکاری کمیسیون تلفیق این موضوع ابلاغ معافیت بدون هیچ مخالفی در قالب قانون بودجه تصویب شد. بر اساس این مصوبه قرار بر این شده است که معاملات ثانویه گواهی سپرده کالایی و خرید و فروش آن برای کالا‌های مشمول مالیات ارزش افزوده نیز معافیت مالیاتی داشته باشد؛ بنابراین تا زمانی که مشتری به منظور تحویل و خروج کالا به انبار مراجعه نکرده، معافیت وجود دارد و صرفا از مشتری که با قصد تحویل کالا به انبار مراجعه می‌کند و کالا را از انبار خارج می ‎نماید، مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شود.

به گفته فلاح اگر اعتبار مالیاتی بر روی آن کالا قبل از اینکه وارد بورس و تبدیل به گواهی سپرده کالایی شده ایجاد شده باشد، این اعتبار مالیاتی از مالیات ارزش افزوده‌ای که مشتری پرداخت می‏‌کند کسر خواهد شد. در نتیجه عملا از زمانی که کالا وارد انبار می‌شود تا زمانی که از انبار خارج نشده است، معاملات آن به عنوان معاملات ورقه بهادار در نظر گرفته می‎ شود و خریدار و فروشنده با مالیات ارزش افزوده سر و کار نخواهند داشت.تاکنون مشکل کار این بود که اعتبار مالیاتی که بر روی کالا وجود داشت را نمی‌توانسیتم به نفر آخر که کالا را انبار خارج می‌کند منتقل کنیم؛ که با این مصوبه این امکان فراهم شده است.

اعتبار مالیاتی، مالیات ارزش افزوده‌ای است که بابت خرید کالا یا مواد اولیه پرداخت می‌شود.

ابلاغیه نهایی معافیت از مالیات باعث رونق بیشتر گواهی سپرده کالایی خواهد شد

آقای رسول علیمحمدی کارشناس حوزه بورس کالا گفت:موضوع مرتبط با گواهی سپرده کالایی و گسترش این گواهی بر کالا‌های بیشتر یک نکته مبهم و گره کوری به نام مالیات بر ارزش افزوده داشت؛ که با این ابلاغیه این ابهام سرانجام رفع شد.

او می‌گوید:این ابلاغیه معاف بودن از مالیات سبب می‌شود گواهی سپرده بیشتری در بورس کالا از لحاظ تنوع محصول شکل گیرد و زمانی که گواهی مختلف در بازار وجود داشته باشند از نظر قابلیت سرمایه گذاری و تنوع به سود سهامداران خواهد بود و خود این مورد باعث رونق معاملات ثانویه و جذب مشارکت کننده بیشتری می‌شود و این گونه سهامداران بیشتری می‌توانند از مزیت‌های این گواهی سود ببرند.

آقای جواد فلاح مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا هم می‌گوید این ابهام با دستورالعملی که سازمان امور مالیاتی صادر کرده است رفع شد و زمینه برای انتشار گواهی سپرده کالایی در بورس کالا و بورس انرژی روی کالا‌های صنعتی، معدنی، پتروشیمی و نفتی و به عبارت دیگر روی کالا‌هایی که دارای ارزش افزوده هستند ایجاد شد. گواهی سپرده کالایی تا کنون روی محصول‌های کشاورزی که معافیت ارزش افزوده داشتند و سکه طلا که مشمول ارزش افزوده نبودند رونق داشت.

او گفت گواهی سپرده کالایی با تبدیل کالا به ورقه بهادار امکان معاملات پیوسته کالا، توثیق کالا، معاملات خرد، انبارداری استاندارد کالا، تامین مالی، ایجاد زیرساخت تحویل کالا برای راه اندازی معاملات مشتقه کالایی و ... را فراهم می‌کند.

حالا همه چشم انتظار هستند که با رفع ابهام معافیت  مالیاتی گواهی سپرده کالایی چه میزان بر تنوع این گواهی افزوده خواهد شد تا سهامداران بتوانند از مزیت های این گواهی بهره ببرند.

نرخ صفر مالیاتی طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ باید جایگزین معافیت ها شود.

باشگاه خبرنگاران جوان  اقتصادی  بورس

برچسب ها : بازار سرمایه بورس کالا بورس