شماره خبر : 12928
منتشر شده در مورخ : ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
ساعت : 17:24
راوی گفت:کار اصلی خبرنگار، تهیه خبر و گزارش مردمی است، نه دادن اخبار اداری و سفارشی

راوی گفت:کار اصلی خبرنگار، تهیه خبر و گزارش مردمی است، نه دادن اخبار اداری و سفارشی

کار اصلی خبرنگار، تهیه خبر و گزارش مردمی است، نه دادن اخبار اداری و سفارشی
روز خبرنگار امسال را در حالی پشت سر گذاشتیم که خیلی وقت است در استان شاهد تحرک رسانه ای نیستیم و این همه منابع خبری اعم از روزنامه، سایت، خبرگزاری و ... دستاورد قابل توجهی ندارند و باید دید چرا چنین وضعیتی در جامعه خبری حاکم شده است. می دانیم که کار خبرنگار، انعکاس رخدادهایی است که قابلیت تبدیل شدن به خبر و اطلاع رسانی به جامعه را دارد و متأسفانه استفاده خبرنگاران ما در شرایط موجود، از هر موضوع پیش پا افتاده مثل بازدید روزانه مسئولان یا انعکاس کارهای روزمره آنها و ارسال پیام به عنوان خبر، سطح کاری خبرنگاری و رسانه ای را کاهش داده است. دستگاهها و سازمان های استان هم از بالا تا پائین به همین مقدار کار خبری تنزل کرده اند، روابط عمومی ها هم فعالیت رسانه ای چندانی ندارند و در حالی که خبرنگار باید پرسشگر باشد نه مُبلغ و پرسش هایی را مطرح کند که سوال عامه مردم است و کار اصلی او تهیه خبرهای مردمی است نه اخبار اداری و سفارشی.
ضمناً به اعتقاد اساتید خبرنگاری، خبر نباید مبهم و غیر شفاف یا ابتدایی باشد که البته بیشتر بستگی به تجربه، دانش و شم خبری است که از مهمترین ملزومات یک خبرنگار است و اگر خبرنگار از کنجکاوی، نکته سنجی و ضریب هوشی بالا برخوردار باشد ( که از ویژگی های یک خبرنگار است ) می تواند در صورت مأیوس شدن از بی خبری استان، با توجه به مسایل و مشکلات و نیازهای جامعه، گزارش های مفید و در عین حال جذاب تهیه کند چرا که کار خبرنگاری اگر با خلاقیت همراه نباشد، جذابیت نخواهد داشت و این مهم در صورتی تحقق می یابد که با مهارت و بصیرت خبرنگار توأم باشد.
البته حالا که جوالدوزی به خودمان زدیم، باید سوزنی هم به آنها که عامل بی انگیزگی خبرنگار شدند، بزنیم.
مشکلات اقتصادی، جامعه رسانه ای را بیش از پیش دچار تنگنا کرد بطوری که هر نشریه یا رسانه، دیگر قادر به تأمین هزینه های ضروری نیست و این وضع باعث تعدیل نیرو، کم شدن تعداد صفحات و افت کاری شد و بسیاری از نیروهای رسانه ای بیکار شدند که ناشی از گرانی کاغذ، زینک و دیگر ابزار کار بوده و رسانه های مستاجر حتی قادر به پرداخت کرایه محل نیستند.
نتیجه چنین بحران رسانه ای، بی انگیزگی جامعه خبری و در کل رسانه ای را دربرداشت که همچنان این وضع تا به امروز ادامه دارد و شاید خود سانسوری و دست به عصا بودن رسانه ها از این عوامل دلسرد کننده ناشی می شود. اما ظاهراً چنین وضعیتی باز هم مورد پسند برخی مقامات نیست و انتظار دارند رسانه ها بیش از پیش محتاط عمل کنند، کما این که یکی از مسئولان قضائی، در روز خبرنگار، به جای قدردانی و همدردی با آنها، عنوان کرد که رسانه ها از تشویش افکار عمومی خودداری کنند، در حالی که خبرنگاران رسانه های مکتوب و غیره، به مراتب از صدا و سیما ملاحظه کارترند.
به هر حال ضمن گرامی داشت روز خبرنگار، امیدواریم وزارت ارشاد اسلامی حامی خبرنگاران و رسانه های صادق و سازنده باشد و اجاز دهد رسانه ها صدای مردم و انعکاس دهنده خواست های آنها چه در قالب نوشتاری و چه در فضای مجازی باشند.
گلایه رئیس پلیس راهور، از انجام ندادن تعهدات دستگاه های حفار
رئیس پلیس راهور استان خوزستان گله کرده که : متاسفانه دستگاه های اجرائی در امر ساخت و سازهای تسهیل در امر ترافیک، گاهی به تعهدات خود به خوبی عمل نمی کنند.
سرهنگ کریمی زاده در توضیح بیشتر این گلایه، این را هم گفته که «پلیس تمام تلاش خود را با حضور حداکثری در محل می کند تا تسهیل ترافیک را که وظیفه ما است در تمام ساعات انجام دهد و این کار را با علاقمندی انجام می دهد و افتخار به خدمتگزاری مردم می کنیم، اما عزیزان سایر دستگاه ها که در امر ترافیک و تسهیل آن ذی مدخل هستند ( مثل شهرداری و دستگاه های حفار) به تعهدات و برنامه زمان بندی که برای اتمام پروژه شان اعلام می کنند مقید نیستند و زمان می گیرند که این امر باعث زخمی و طولانی شدن پروژه می شود.»
واقعاً چرا این طور است و مردم تا کی و چه میزان باید تاوان این نبود همکاری را با آسیب رسیدن به خودروهایشان به خاطر وجود شیارهای حفاری که پس از اتمام عملیات ترمیم نمی شوند، بپردازند؟
البته اگر دستگاه یا شرکت مخاطب جناب سرهنگ بخواهد شفاف سازی و پاسخگو باشد معلوم خواهد شد که اشکال کار کجاست و عوامل تأخیر در ترمیم حفاری ها کدام اند، اما حرمت نگه می دارند و بهتر است آنها که متعهد به انجام این کار هستند ( و توانائی انجام و عملیاتی شدن کار را دارند) وفای به عهد کرده و در برابر مردم احساس مسئولیت کنند چون عیب پوشی هم حدی دارد و از حد که گذشت، ناگزیر به افشای عیب خواهند بود. آن وقت است که حرف شاعر را گوش نمی کنند که گفته :
پرده های چشم بهر عیب پوشی داده اند
کور بادا دیده ای که عیب ظاهر می کند
فروشندگان بلیط دلاری ترسی از هشدار وزیر راه ندارند
با وجود دستورهای مکرر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ممنوع بودن فروش بلیط دلاری هواپیما، اما به گفته کسانی که به موضوع اشراف دارند، این کار همچنان ادامه دارد و خاطیان از تهدید وزیر که هشدار داد، شرکت های هواپیمائی خاطی به سازمان تعزیرات معرفی خواهند شد، ترسی به دل راه نداده اند. واقعا چرا اینقدر بعضی ها خیالشان راحت است که کسی حریف کارهایشان نیست؟
 انتشار خبر نادرست باعث سلب اطمینان مخاطبان می شود
به همکاران عزیز رسانه ای در فضای مجازی توصیه می شود برای اعلام و انتشار خبرهایشان مقداری تأمل کنند و بعد از صحت خبر و اطمینان از منبع، دست به انتشار زنند تا اطلاع رسانی نادرست آنها موجب سلب اعتماد مخاطبانشان نشود. مثل همین خبرهای مربوط به تعطیلی ادارات.
فایده این کار چیست که یک سایت خبر بدهد که روز بعد ادارات تعطیل اند اما ساعتی بعد استانداری و مدیریت بحران اعلام کند تا ساعت 12 ادارات دایر هستند. وضع آنجا بدتر می شود که وقتی یک خبرگزاری یا پایگاه خبری، مطلب یا خبر نادرستی را منتشر می کند، بقیه هم بدون تحقیق عین آن را انتشار می دهند. نکنید این کار را.
 

برچسب ها : خبرنگار روز خبرنگار رسانه