شماره خبر : 12857
منتشر شده در مورخ : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
ساعت : 20:51
راوی گفت: ای خالی خوزستان در میان استانهای دارای نفرات برتر  کنکور و به حاشیه رفتن مدارس دولتی

راوی گفت: ای خالی خوزستان در میان استانهای دارای نفرات برتر  کنکور و به حاشیه رفتن مدارس دولتی


در خبرها آمده بود اسامی نفرات برتر کنکور سراسری 1401 در حالی اعلام شد که دانش آموزان خوزستانی در میان نفرات برتر کنکور جائی نداشتند.
13 استان کشور شامل تهران، اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، مرکزی، گلستان، یزد، خراسان رضوی، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، رنجان، کرمانشاه و کرمان، نمایندگانی را در میان برترین های کنکور 1401 داشته اند که می بینیم استان خوزستان در برترین های کنکور نماینده ای نداشته است. در این مورد نظر کارشناسان مربوطه را جویا خواهیم شد و به بررسی موضوع خواهیم پرداخت. اما نکته دیگری که از مشاهده نتایج کنکور تا به حال قابل تأمل بوده، این است که امسال هم تقریباً دانش آموزان مدارس دولتی از چرخه رقابت برای حضور در میان نفرات برتر کنکور و آزمون های علمی، حذف شده اند و صرفاً مدارس غیر دولتی یا خاص در این رقابت جای دارند که به این ترتیب تضعیف روز به روز مدارس دولتی و پیشتازی مدارس غیر دولتی و خاص ادامه دارد که روندی نگران کننده است.
در بحث جنسیتی هم، در گروه های آزمایشی، ریاضی، تجربی، انسانی، زبان و هنر، برتری دخترها نسبت به پسرها مشهود است، بطوری که سهم دخترها 71 درصد و سهم پسرها 29 درصد بوده که در میان 10 برگزیده رشته ریاضی و زبان های خارجی، دختران هیچ سهمی نداشته اند و در رشته هنر، آنها پررنگ تر از سایر رشته ها حضور دارند.
ضمناً 77 درصد برترین ها از مدارس تیزهوشان و حدود 17 درصد از مدارس دولتی بودند و هنرستان های دولتی، یک سهمیه و مدرسه نمونه دولتی هم یک سهمیه در میان رتبه های برتر کنکور داشته اند.
مجازات صاحبان استخرهای آلوده را رسانه ای کنید
سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز، از دادگاهی صاحبان 6 استخر دارای آلودگی  میکربی آب خبر داده است. وجود چنین موردی نشان می دهد که نظارت بر برخی  اماکن، به خصوص در موقعیت کرونائی کنونی تا چه حد ضرورت دارد و باید با کسانی که این چنین با سلامت مردم بازی می کنند، برخوردی قاطع انجام و چگونگی جریمه و مجازات متخلفین رسانه ای شود. به ویژه این که جائی مثل استخر بیشتر مورد استفاده جوانان، نوجوانان و حتی کودکان است که آسیب پذیرند.
سارقان آهن آلات پل فولاد، را اگر دستیگر شده اند، دادگاهی کنید
یک عضو شورای شهر اهواز گفته : با گذشت 3 سال از سرقت 50 تن از اتصالات پل ششم (فولاد)، هنوز از سرنوشت سارقان این پل، ابهام زیادی برای افکار عمومی شهروندان شهرهای اهواز و کوت عبدا... (کارون) وجود دارد.
سراج به همین منظور خواستار رسیدگی از سوی نیروهای امنیتی و حقوقی نسبت به این موضوع شده است.
به گفته وی تصور این که این سرقت توسط یک یا دو نفر انجام شده باشد، دور از ذهن است.
وی این را هم گفته که اگر سارقان دستگیر شده اند باید دادگاه آنها برگزار و تکلیف این حجم از آهن آلات سرقت شده مشخص شود.
حرف درستی است چون به یاد داریم پس از سرقت قطعات پل، فقط یک خبر کوتاه داشتیم مبنی بر این که چند متهم به این سرقت دستگیر شده اند، اما متعاقب آن از دستگیری افراد احتمالی دیگر و برخورد و محاکمه آنها خبری منتشر نشد و با توجه به مشکلاتی که برای مردم به دلیل بسته شدن پل، بوجود آمده و هر روز و هر شب شاهد ترافیک سنگین مسیرهایی که از روی این پل باید عبور کنند، هستیم، انتظار این است ابهام های مربوط به این سرقت روشن شود تا اطلاع رسانی و سرنوشت سارقان برای حوادث بعدی پل، باز دارنده باشد.
ما هم می توانیم مثل گذشته، دانش مهار سیل و مدیریت آب را داشته باشیم
سیل اگر مدیریت شود، ترسناک نیست، منتهی ما هنوز راه های بهره برداری از آبهای سطحی ناشی از باران های سیل آسا را یاد نگرفته ایم در حالی که خیلی از کشورها این علم را پیدا کرده و از هدر دادن آب ها، خصوصاً در پی سالهای خشکسالی جلوگیری می کنند. نکته تلخ این است که ایران زمین در گذشته علم مدیریت آب را دانسته و با وجود فقدان تجهیزات مورد نیاز، تأسیسات مهار سیلاب ها و تقسیم آب را ایجاد کرده اند که نمونه های بارز و مشخص آن، آسیاب ها و آبشارها و بند میزان در شوشتر است و اگر امروز هم توان ساخت سازه های آبی مانند آنها را داشتیم مسلماً قادر به ذخیره آب باران بودیم. بر خلاف ما، در بسیاری از کشورها، سیل ها را مهار کرده اند و آنها از طریق سیل بندها و مسیرهای انحرافی آب روی رودخانه ها و منتهی به آبگیرهای بزرگ و احداث استخرهای زیرزمینی و رو زمینی و ایجاد درخت و پوشش گیاهی در بالادست رودخانه ها و شیب مراتع، رشد سیل را کاهش داده و با ایجاد مخازن آب، تحدیدهای سیل را به فرصت تبدیل کرده و با بهره گیری از این روش ها برای کنترل سیل و ایجاد مخازن آب، اثرات تخریبی سیل را کم کرده اند. آنها با استفاده از این روش ها برای کنترل سیل و ایجاد فضای سبز در مناطق مختلف کشور از انتقال گرما و ایجاد طوفان و تندرهای بارشی و تندبادها جلوگیری کرده اند. اینها اقداماتی است که ما هم اگر بخواهیم می توانیم انجام دهیم چون قبل از دیگر کشورها دانش مدیریت و مهار آب را داشته ایم.
نماینده مسجدسلیمان عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی شد
علیرضا ورناصری نماینده مسجدسلیمان با رأی نمایندگان، عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی شد. وی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس است. کمک به سیاست گذاری، برنامه ریزی و پی گیری اجرای قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرایی سازی سیاست های علم و فناوری ابلاغی از رهبری در دستگاههای عضو کمیسیون انرژی و ساماندهی مدیریت و راهبری طرحهای کلان ملی مصوب، از اهم وظایف شورای عالی انرژی است.

 

برچسب ها : خوزستان نفرات برتر  کنکور مدارس دولتی